onsdag, september 12, 2007

Spara vhs-videofilmer på dvd

Jag dubbar vhs > dvd då jag tittar.

Att kopiera från vhs till dvd är en dröm för en del av oss. Jag har numera som de flesta en dvd-spelare kopplad till tv-apparaten. Men det går ju inte an att lättsinnigt avstå från den gamla vhs-bandspelaren. Förklaringen är förstås att alla gamla vhs-filmer blir obrukbara i samma stund som vhs-videospelaren åker ut. Nu behöver det inte vara så. Jag har skaffat en kombinerad vhs- och dvd-spelare. Med den går det hur elegant som helst att banda in på dvd-skiva (eller på vhs-kasett). Och det går lika elegant att se på filmer på dvd (eller vhs).

Men det går också förvånansvärt enkelt att föra över inbandningarna från vhs till dvd. Och tvärtom. I en och samma combo-spelare. Och om jag bara står ut med startflimret i början av avsnitten - och med reklaminslagen - så slipper jag ganska lätt undan. Jag dubbar vhs till dvd medan jag tittar. Eller i varje fall måste jag vara närvarande vid avsnittets uppstart - och vid slutet. Dubbningen går nämligen i realtid. Fyra timmar vhs-film tar mera än fyra timmar att konvertera till dvd.

Med redigeringsprogrammet Nero Vision 4 i sviten Nero 7 Premium Realoaded kan jag i princip redigera bort startflimret och reklaminslagen på dvd-skivan. Men det går givetvis ytterligare tid till det. Petig som jag är får jag lätt fyra extra timmar till att gå innan jag har en nyputsad dvd-skiva i handen.

Så jag tror jag inte avstår från vhs-kasetterna i brådskande takt. Inte så länge jag har en fungerande vhs-spelare.

Alla har förstås inte en combo-spelare i hushållet. Men om den gamla vhs-spelaren finns kvar så går det förvånansvärt enkelt att föra över inbandningarna från vhs till dvd. Via datorn. Med redigeringsprogrammet Nero Vision 4 i sviten Nero 7 Premium Realoaded i huvudrollen. Trotjänaren har jag också kvar. Vhs-bandspelaren Sony SE-SL100. Och stationära Scaleo har den behövliga kopplingen s-video in (s-video out). Det är ju så datorn kopplas ihop med videobandspelaren (tv-apparaten).

Av någon förunderlig anledning har jag alla behövliga stöpslar och kablar. Jag har en omkopplande scart-kontakt till vhs-spelaren. Med kabeluttag för s-video- och kompositkontakter på ryggsidan. Och omkopplaren ska stå på Out förstås. Svart kabel mellan s-video och datorkopplingen s-video in. Och en svart kabel med 3,5mm kontakt för att överföra ljudet. Till mikrofoningången på datorn.

När installationen är klar och Nero Vision 4 (Capture Video) (fånga in video) samt vhs-spelaren är uppstartade ser jag i redigeringsprogrammets videofönster det som spelas på vhs-kasetten. Jag kan bläddra - framåt och bakåt - och skippa. När jag är nöjd klickar jag på kommandot Skapa DVD med infångad video. Och till sist på kommandot DVD-Video. Vid behov kan jag nu klippa bort reklaminslagen (Edit Movie) (redigera video). Redigeringsprogrammet Nero Vision 4 går utan knot med på att rippa och dubba vhs-kasetten med tv-inbandningen till dvd-skiva.

En nyputsad dvd-skiva låter sig elegant brännas i konventionellt dvd-format. Dvd-skivan avtittas för kontroll både i datorn och på tv-apparaten. Snygga klipp. Men redigeringen och bränningen tar som sagt tid. Fyra inbandade filmer från en 4-timmars vhs-kasett till dvd-skiva på fem timmar. Det går faktiskt nästan dubbelt snabbara att spara och redigera en vhs-inbandning direkt på dvd-skiva via datorn. Utan omvägen via combo-spelaren. Men ändå.

Jag tror jag faktiskt inte avstår från vhs-kasetterna i brådskande takt. Inte så länge jag har en fungerande vhs-spelare.

Inga kommentarer: