onsdag, september 05, 2007

Digital vardag utan SVT Europa

Jag slipper irriterande tablåkrockar.

För de riksvenska tv-sändningarnas del övergick Finland från analogt till digitalt över en natt. Samtidigt blev SVT Europa avgiftsbelagt. Det innebär att jag måste skaffa mig ett betalkort om jag vill se SVT Europa. Antennhushållen får köpa sitt kort från kommersiella Plus TV. Jag är dock ytterst ointresserad av ett dylikt köp.

Det finns inga tekniska hinder för mig att ta i bruk betalkortet. Den anskaffade digitala tv-apparaten har den nödiga kortplatsen.

Jag har helt enkelt blivit sniken. Eller egentligen har jag blivit medveten om hur lite substans jag får för den extra tv-avgiften.

Från och med september betalas antennhushållens upphovsrättsavgifter av Plus TV. Avgifterna betalas utgående från hur många faktiska tittare den svenska kanalen har. Eller snarare från hur många betalkort som köpts. Tablåkrockarna med de finländska tv-sändningarna ser till att det faktiska tittandet av SVT Europa blir ganska marginellt. Och därigenom svindyrt. Per tittad timme räknat.

Finland lär ha Nordens billigaste tv-avgift. Dryga 208 euro i året. Hittills har SVT Europa ingått i tv-avgiften. Men om jag nu vill se SVT Europa digitalt måste jag godkänna ett lyft på tv-avgiften med 20%. Till dryga 250 euro i året.

Om jag vill se andra rikssvenska kanaler än SVT Europa borde jag ha kabel-tv. För antennhushåll är tilläggsutbudet med kanaler lika med noll. Utom i Österbotten förstås.

Det finns dock ett alternativt sett för mig att se svensk tv. På internet. Utbudet av program på svt.se är stort och bildkvaliteten god. Åtminstone för mig som har ett megabredband. Och jag slipper de irriterande tablåkrockarna.

En helt annan sak är att den finländska digitaliseringsfarsen har gjort mig pinsamt medveten om avigsidorna med fasta tv-avgifter. Och om nackdelarna med den dyrbara kopplingen till upphovsrättsorganisationerna.

Den fasta tv-avgiften kan för min del slopas. Ett betalkort är helt ok tycker jag. Ett kontantkort nämligen. En viss avgift per tittat program. Ja, så ska det vara. Då får jag som tittare full substans för avgiften. Men så blir det nog inte. Inte på långa tider. De digitala tv-sändningarna är enkelriktade. Retursignalen saknas. Det finns ingen teknik att mäta det verkliga tv-tittandet. Inte i praktiken.

Inga kommentarer: