söndag, september 23, 2007

Att välja rätt operativsystem

Parallels Desktop är ett underverk.

Vill jag vara helt säker på att allting är kompatibelt så kör jag Windows XP, som är det mest kompletta operativsystemet. Och eftersom jag har ett fungerande system på Windows XP idag så finns det inga större anledningar att byta till Windows Vista. Och då måste jag inte heller uppdatera minnet och videokortet.

Ska jag däremot sätta upp en ny dator så är Windows Vista Home Premium väl värt att överväga. It-användare i vardagens Finland kommer till 99% att ty sig till Microsofts operativsystem Windows.

Mac-entusiasterna sitter fortfarande på isolerade reklam- och mediaföretag. Och Linux-ivrarna hittas på högskolor och universitet. Ingendera gruppen platsar på riktigt för vardagen i IT.

Jag måste inte välja Microsoft. Numera finns det massvis med riktigt bra operativsystem att välja mellan Och kanske kan jag hitta något som passar just mina behov perfekt. Valmöjligheterna är tyvärr bara till för datorvana och rutinerade it-användare. En orutinerad absolut it-novis kan i princip bara välja mellan Microsofts nuvarande operativsystem Windows XP och det nya Windows Vista (Home Basic eller) Home Premium.

Alternativen till Microsoft är i princip inte heller så mångtaliga. Apples Mac OS X - eller 101 olika distributioner av Linux. Jag ser tydliga fördelar med Mac och Pc, Apple och Microsoft. Mac är snyggare, säkrare och smidigare, medan Pc vinner på lägre pris samt ett större utbud av program, tjänster och tillbehör. På samma sätt kan man hitta argument för Linux- och Microsoft-produkter.

Produkterna är idag alltmer lika varandra. Windows Vista är på många sätt en blåkopia av Mac OS X. Och Apple har gett upp försöken att distansera sig mot pc-världen i och med att det nu går att köra windows-program på mac-datorer. Microsoft och Apple har snott så många funktioner av varandra att det tekniskt sett är egalt vilket operativsystem jag väljer.

Linux-operativsystemet Ubuntu 7.04 Feisty Fawn har blivit konsumentvänligare. Men än så länge passar Lixux bäst åt nördar som bättre förstår sig på maskiner än på människor. Det en bra bit kvar innan vem som helst ska börja använda Linux-operativsystemet Ubuntu till vardags. Nyfikna finsmakare med studieambitioner kan unna sig lyxen att ha både Windows och Ubuntu på samma pc-dator.

Apples intel-baserade mac-dator har blivit konsumentvänligare. Med undantag av en handfull Linux-dödare platsar prissättningen ändå bäst elitmedvetna som vill sticka ut. Själv har jag mera lust att sticka upp. Om jag riktigt anstränger mig kan jag hitta prisvärda mervärden i mac-datorn. Ett mervärde är att jag i princip inte behöver välja bort något av de alternativa operativsystemen. Windows och Mac OS X ryms bra i en och samma mac-dator.

Att helt byta operativsystem kan vara en skakande upplevelse för en vanlig människa. Om jag köper en mac-dator behöver jag inte lämna Windows överhuvudtaget. Det finns två sätt att köra Windows på mac-datorer. Och ett av dessa är dessutom helt gratis.

Jag kan surfa till Apples hemsida och ladda hem programmet Boot Camp. Boot Camp är helt gratis. Det låter mig installera och köra Windows på mac-datorn. Genom att hålla en tangent nedtryckt när jag startar mac-datorn kan jag välja vilket operativsystem jag vill använda. När jag använder Windows är det precis som Windows. Åtminstone med externt pc-tangentbord och -mus.

Jag kan alternativt installera programmet Parallels Desktop och då kan jag när som helst starta Windows medan jag kör Mac OS X. Det är en rätt rolig känsla att se hela Windows boot-process i ett litet fönster. Men då kan jag installera alla program jag saknar från Windows och köra dessa parallellt med Mac OS X. Jag kan till och med dra information med musen över från Windows till Mac OS X. Och tvärtom. Den senaste 3.0-versionen har stöd för DirectX och OpenGL. Parallels Desktop 3.0 for Mac kostar 79,90 euro men är gratis att testa.

Med Parallels Desktop 3.0 for Mac behöver jag inte ens avstå från självstudier i Linux-operativsystemet Ubuntu 7.04 Feisty Fawn. Jag kan installera Linux-program och köra dessa parallellt med Windows och Mac OS X. Och jag kan fritt dra information med musen över från Linux till Windows och Mac OS X. Jag kan ta Ubuntu-applikationer i bruk i allt större grad i vardagsproduktion. Ja, Parallels Desktop är i så fall ett prisvärt litet underverk.

1 kommentar:

Buddy Jesus sa...

Du skriver att "En orutinerad absolut it-novis kan i princip bara välja mellan Microsofts nuvarande operativsystem Windows XP och det nya Windows Vista (Home Basic eller) Home Premium"

Jag kan tyvärr inte hålla med helt. Allt beror på vad man är van vid sedan innan. Min mor, som är total IT-novis och aldrig har kört Windows, har kört Ubuntu från början ända sedan jag installerade detta på hennes nyinköpta laptop. Hon upplever inga som helst svårigheter att använda systemet och installerar till och med program själv, trots avsaknad av tidigare datorvana.

Hon har i och för sig en bonus som många saknar, dvs en dedikerad supportpersonal att ringa när helst man stöter på patrull. Dock har detta inte hänt efter de inledande 14 dagarnas användning. :)