söndag, september 30, 2007

Virusvarning i usb-minnespinnen

Jag fick ett helt oväntat bonus.

Nu gäller det för rörliga surfare att vara på sin vakt. Vanliga usb-minnen kan innehålla virus och trojaner som aktiveras så fort fickminnet sticks in i datorn. Problemet är allvarligt eftersom usb-minnen är så oehört vanliga på arbetsplatserna idag. Och eftersom fickminnena bärs mellan arbetsplatsen och hemmet är risken stor att nära och kära får sig en släng av sleven.

Varningen gäller usb-minnen med den allt populärare så kallade u3-tekniken, som gör att jag har med mig mina egna program och mina egna inställningar i fickminnet.

Varningen gäller givetvis också konkurrerande portabla program till u3-tekniken. U3-tekniken är väldigt praktisk och växer därför snabbt.

Usb-minnen med u3-teknik kan infekteras med trojaner som exempelvis läser in datorns adressbok eller loggar alla tangenttryckningar och skickar vidare informationen någonstans. Det går också att lägga in virus i värddatorn som i sin tur smittar ner alla usb-minnen som senare stoppas in i datorn. Problemet bygger på att u3-minnena har ett litet program som startas automatiskt så fort minnet sticks in i usb-kontakten. Programmet är till för att hantera övriga program på usb-minnet. Att använda ett usb-minnen med u3-minne eller motsvarande kräver stor medvetenhet av oss om säkerhetsrisker som är förknippade med hanteringen.

Jag jobbar själv ur ett strikt säkerhetsperspektiv så jag tillåter inte usb-minnen hur som helst eller av vem som helst utan bara minnen som jag har koll på och godkänt. Jag sticker heller aldrig in fickminnet i en annans dator utan att ha virusskannat mitt usb-minne först. För att undvika infektion från andra datorer har jag konfigurerat av startautomatiken i applikationerna. Vid behov också i menyprogrammet som hanterar de övriga programmen. För en datorvan som har rutin i att göra inställningar i program är konfigurationen lätt att åtgärda. Tyvärr inte alls så lätt för en orutinerad it-novis.

Jag fick faktiskt ett oväntat bonus då jag gick över till gratisprogrammet Avast i hemdatorns virusskydd. Programmet följer mycket uppmärksamt med all trafik från och till usb-minnet. Och det är inget problem att låta Avast virusskanna usb-minnet. Problem kan däremot uppstå om jag sticker in usb-minnet i andra datorer. Jag kan dock gardera mig för den situationen med att förse själva usb-stickan med ett eget antivirusprogram. Tyvärr inte helt gratis. U3-versionen av Avast Antivirus låser trafiken till usb-minnet och kör en virusskanning av värddatorns centrala systeminnehåll. Skanningen tar inte mera än 2-3 minuter. Efter det följer programmet uppmärksamt med all trafik från och till usb-minnet.

U3-versionen av Avast Antivirus är tydligt riktad till organisationer och företag. Den går inte att få helt gratis. Bara för en provtid på 60 dagar. Efter det ger en nyinstallation bara 7 dagar i taget. Gratis. Men det finns ett brutalt sätt att kringå kontrollen. Om jag inte har alltför många program installerade på usb-minnet så kan jag helt sonika radera innehållet på smartdrajven. Usb-minnet startar då upp för nyinstallation av program i en tom smartdrajv. Och i den vevan kan jag faktiskt på nytt få Avast Antivirus gratis - för en extra provtid på 60 dagar. För mig fungerar arrangemanget perfekt. Mitt usb-fickminne används bara 60 dagar i sträcket. Ett sträck på våren - ett andra sträck på hösten.

Inga kommentarer: