fredag, september 07, 2007

Ny MacBook Pro för superhjältar

I mörker tänds tangetbordet.

Hösten är här och passligt till julförsäljningen kommer nya 17-tums MacBook Pro med 2,4 GHz Intel Core 2 Duo-processor, 2GB centralminne och NVIDIA GeForce grafikprocessor med stöd för dubbellänkad DVI. Och med 256MB grafikminne. Allt mer prisvärd - nu endast 2.999 euro - med Windows Vista inkluderad. Kanske rentav med Mac OS X operativsystemet uppgraderat till Mac OS X Leopard.

Utseendemässigt är det ingen som helst skillnad mellan förra Macbook Pro och den nya. Samma snygga borstade aluminiumskal, runda hörn och avsaknad av fula dekaler som upplyser om än det ena och än det andra. Men det är först när man installerat Boot Camp som det börjar hända saker.

Grafikkortet har fått sig ett rejält lyft. Nya MacBook Pro ger ett bra resultat i pc-prestandatester med 3d Mark 06. Över 6.000 poäng är inte illa alls. I den tidigare versionen 3d Mark 03 får den dryga 11.000 poäng. Förra MacBook Pro gav i jämförelse dryga 2.000 respektive 7.000 poäng. En rejäl förbättring alltså. Trots att grafikkortet inte ännu har det rekommenderade 512MB grafikminnet så kan jag förlita mig på effektiv Vista-kompatibilitet.

Bekvämligheten blir bara bättre. När jag arbetar i mörker med MacBook Pro tänds tangetbordet så att jag ska kunna se tangenterna bättre. På datorns ovansida sitter gömda ljussensorer som känner av vilken ljusstyrka som finns i rummet och som ställer in ljusstyrkan på skärmen. Mycket praktiskt. Tangentbordet sägs för övrigt vara mycket skönt att arbeta med då det är mjukt och har alldeles lagom slaglängd. Den enda nackdelen jag kan se är att det inte stöder Windows i samma grad som ett pc-tangentbord. Och att det inte går att växla till pc-tangentbord som på stationära Mac-datorer.

DVI-anslutningen levererar en fullt digital signal från datorn till bildskärmen. Med över en halv miljon extra bildpunkter (1680x1050) till förfogande kan jag titta av HD-video i 1080p-upplösning i all sin prakt. Jag behöver inte ens ändra storlek på fönstret för att få det att passa in på skärmen. Och jag kan vid behov ansluta MacBook Pro till en större bildskärm (eller en HDTV) via DVI-porten.

Med Apple DVI-till-video-adaptern (som tilläggsval) kan jag kanske rentav ansluta DVI-porten som videoingång till en vhs-videobandspelare med s-video- eller kompositkontakt. För att fånga gamla videofilmer direkt från vhs till dvd - via Nero 7 Premium Reloaded.

Misstänkta brister i MacBook Pro? Jo, det finns några stycken:

- jag får två likvärda bärbara pc-datorer till samma pris
- 256MB grafikminnet räcker inte till för Windows Vista
- avsaknad av pc-tangentbord förvårar Windows-arbete
- DVI som videoingång klarar inte vhs-videokonvertering

Men DVI- och HD-möjligheterna gör faktiskt MacBook Pro lockande prisvärd. Synd att jag inte kan prova i förväg för att försäkra mig om fullt effektiv Vista-kompatibilitet. Eller hur mycket besvär avsaknaden av pc-tangenterna verkligen innebär.

Inga kommentarer: