söndag, september 09, 2007

Kvävande omtänksam it-säkerhet

F-Secure har ställt sig på tvären.

It-säkerhet behöver inte kosta. En missad helårsprenumeration med förmånspaket till trots har jag haft F-Secure Internet Security 2007 till provs. Gratis förstås. Men nu blir jag påmind om varför jag avstod från nämnda säkerhetsprogramsvit 2006. Det är som om jag hällt sirap i datamaskineriet. Och uppstarten av datorn är nervslitande långsam.

F-Secure Internet Security 2007 tar ett kvävande omtänksamt famntag i it-säkerhet. Stationära Scaleo-hemdatorn (Amd 1.8GHz - 512MB - 160GB) är på tok för klen i en sådan bamsefamn.

Och ändå har jag lyckats med konstycket att lämna bort det sega barnlåset i installationen.

Droppen som får mitt humör att rinna över är bannlysningen av den externa Maxtor-hårdskivan. Säkerhetskopieringen är bortlåst. Först misstänker jag fel i själva Maxtor-enheten. Men sedan kommer jag på det. F-Secure brandväggen har ställt sig på tvären. Den enda fungerande lösningen jag kommer på är att inaktivera brandväggen i F-Secure och låta Windows Firewall ta ansvaret.

Det ena ger det andra. Nu tar jag Microsofts gratisprogram, brandväggen Windows Firewall och spiondödaren Windows Defender, i vardagsbruk. F-Secure Internet Security 2007 (84MB) åker på soptippen och Alvils Free antivirus - avast! 4 Home Edition (16MB) tar ansvaret för virusskyddet. Gratis dessutom.

Stationära Scaleo-hemdatorn är som ny. Snabb i uppstarten och ingen sirap i datamaskineriet.

Det finns förstås suveräna it-användare som inte tar i Microsofts produkter ens med kniptång. Utmärkta ersättare till brandvägg och spiondödare är gratisprogrammen:

- brandväggen ZoneAlarm Free Firewall
- spiondödaren Ad-Aware 2007 Free

Tekniskt sett är det inget fel på F-Secure Internet Security 2007. Programsviten kräver bara mer prestanda av stationära Scaleo än hemdatorn har att ge. Jag har faktiskt en gång kört en benchmark i hemdatorn - 314 Passmark-poäng. Dagens MacBook Pro presterar 2129 poäng (Intel Core 2 Duo 2,33 GHz - 2GB - 120GB). En helt normal prestationsnivå med tanke på dagens kontorsdatorer. Och med tanke på säkerhetsprogramsviten F-Secure Internet Security.

Inga kommentarer: