onsdag, september 19, 2007

Egen webbradio med toppenljud

Min musiksamling är på hårddisken.

Jag har en massa gamla cd-skivor som samlar damm. Många cd-skivor med klassisk musik faktiskt. Jag börjar kopiera (rippa) dem till datorn - min personliga jukebox. Och så för jag över musiken på mp3-spelaren iPod Nano.

Datorn är en fantastisk musikmaskin. En vanlig cd-skiva rymmer bara någon timme musik. Datorn kan lagra tiotusentals musikstycken. Ja, jag kan utan problem lägga hela min musiksamling på hårddisken.

Fördelarna är många. Jag slipper leta och jag är inte bunden att spela en skiva åt gången. Jag kan plocka fritt ur min musiksamling - och jag kan skapa egna spellistor.

Och så kan jag så enkelt kopiera över musiken på iPoden. I öppet mp3-format.

För att fylla datorn med musik kan jag göra på olika sätt. Jag kan exempelvis gå ut på iTunes Store och köpa klassisk musik i digital form. Men då jag redan har klassisk musik på cd är det onödigt. Det är enkelt att kopiera (rippa) cd-musiken över till hemdatorn. Det enda som behövs är passliga program. Windows Media Player 11 (mp3/wma) - eller Apples mediespelare iTunes 7 (mp3/aac). Bägge programmen är gratis dessutom.

Programmen hämtar automatiskt skivomslag och namn på musikstycken, album och artist. Och i de få fall de inte gör det kan jag själv fylla i uppgifterna manuellt.

Jag tänker strunta i reklam- och skvalradion. Och sända min egen webbradio i bilen i stället. Griffins lilla iTrip-sändare är otroligt enkel att ställa in och använda. Jag ställer in en oanvänd frekvens, sätter på bilstereon på samma våglängd och låter musiken fylla bilen. Svårare är det inte. Musiken jag strömmar från mp3-spelaren iPod Nano låter mycket bra och lider inte av underliga missljud eller störningar. Det övre och mellanregistret låter bra samtidigt som basen är rund och fin.

Jag behöver inte ens koppla ström till sändaren. Det är bara att plugga den i iPoden.

Och om jag inte lyssnar på musik så kan jag lyssna till mp3-böcker. Eller språkkurser.

Och sändningarna på min egen webbradio behöver inte alls begränsas till bilen. Jag kan ta iPoden och iTrip-sändaren med till stugan och lyssna på min webbradio på reseradion. Ja, jag kan till och med lyssna på min webbradio på stereoanläggningen hemma.

Inga kommentarer: