fredag, september 28, 2007

It-support med resultatvarning

Jag uppmanas ta telefonkontakt.

Det är brist på konsumentvänliga it-affärer i Finland. Åtminstone på sådana affärer som man kan vandra in och köpa något man specifikt vill ha. It-affärerna väljer sitt smala sortiment och konsumenten förväntas anpassa sina köp därefter.

I praktiken finns endast en it-affär i helsingforsnejden med bredare sortiment, Verkkokauppa.com, men den firmans lager och support hade jag nyligen så dålig erfarenhet av.

Verkkokauppa.com är dock den enda it-affären i Finland som säljer min åtrådda fm-sändare för iPod Nano - Griffins iTrip (Dock). Men, lyckligtvis har Griffin sin egen EuroStore på webben. Griffins fm-sändare iTrip (Dock) finns på lager så det blir affär. Jag betalar med mitt Visa-kort. Visa-kortet kontrolleras och verifieras. Och nätbanken säkrar id-kontrollen. 49,99 euro kostar nöjet.

Varje gång paketet rör på sig kommer en mejl som bekräftelse. Efter en dryg vecka droppar paketet i postlådan.

Reseradion bjuder på en passligt tom frekvens på fm-bandet. iPoden är laddad med ström och musik. iTrippen är snabbt inställd på reseradions frekvens. Och musiken flödar ut i rummet. Men sedan är det plötsligt stopp. Med reseradion på max hörs musiken mera bara som en viskning. Det är fel någonstans?

- Musiken är också en viskning på fm i stereoanläggningen
- Musiken är också bara en viskning på fm i bilstereon
- Musiken hörs utmärkt på iPoden med hörlurarna ikopplade
- Musiken hörs utmärkt med iPoden dockad i Jbl-musikstationen

iTrip-sändaren är sönder! Ingen iTrip-supportadress i Europa. Griffins Support finns bara i Nashville USA. Jag startar en konversation på Gmail med Griffins Support. Trots att min felbeskrivning är kort och på utmärkt engelska uppmanas jag att ringa Supporten per telefon. Jag försöker upprepat med Gmail och varvar texten med hänvisningar till ångerklausul. Eller produktbyte i garanti. Jag uppmanas upprepat att ta telefonkontakt.

Ok! Jag tar telefonkontakt till Griffins Support via Skype. En robot svarar och uppmanar mig att trycka etta, tvåa eller trea ... med mera. Skype-fliken med nummertangenter fungerar. En musklick på ettan - och Skype får kontakt med annan robot. Roboten förklarar att det är rusning på telefontjänsten. Struntprat. Efter bara 3-minuters väntan svarar en människa. Jag förklarar mitt ärende och betjänten tycker att jag ska få en ny iTrip-sändare. Jag behöver inte ens skicka mitt exemplar tillbaka till USA. Det räcker om jag bevisligen slår ihjäl älendet.

Jag skickar en mejl till Griffins Support men mina leverans- och kontaktuppgifter med hänvisning till telefonsamtalet. Jag får ett svar där jag uppmanas att svara på det meddelandet med mina leverans- och kontaktuppgifter. Jag svarar med att mejla mina leverans- och kontaktuppgifter tillsammans med en produktbeskrivning av iTrip-sändaren. Och nu får jag ett mejl med ett informationsbladet för produktbyte i garanti. Som europe uppmanas jag att slå ihjäl iTrip-sändaren, placera spillrorna på mitt köpkvitto och ta ett digitalfoto av älendet så att informationsbladet också syns på samma bild. Jag beskär och förminskar bilden och skickar den som en bilaga med svarsmejlen.

Jag får en bekräftelse på mejlen på att en ny iTrip-sändare för en svart iPod Nano är på väg. Och efter två dagar knackar Ups-budet på dörren. Det var snabbt.

Jag hann knappt beundra den prydligt buntade konversationen i Gmail. Vilken fin egenskap alltså. Och USA-samtalet kostade inte heller skjortan. Det blev sammanlagt tio minuter på SkypeOut a' 2 cent minuten.

Inga kommentarer: