onsdag, september 26, 2007

Mediedatorn klarar av digital-tv

Macbook Pro har inget tv-uttag.

En mediedator med Windows Media Center låter riktigt intressant. Den finns separat för operativsystemet Windows XP. Och den är en integrerad del i Windows Vista Premium. Synd bara att Macbook Pro inte har den behövliga tv-mottagaren. Den vore annars en behagligt tystlåten nöjesdator - utan fläktbrus.

När jag kör en mediedator fungerar min digitala tv-apparat som en vanlig bildskärm och visar upp det innehåll som kommer från datorn. Fast egentligen spelar det ju ingen roll vilken tv jag har.

Den kan lika gott vara min gamla analoga bildrörsmodell. Men också min maffiga platta 20" bredbildsskärm duger.

Mediadatorn har en egen tv-mottagare. Och i de de flesta fall en analog mottagare. Men allt fler mediedatorer utrustas på sikt med digitala mottagare. Om mottagaren är analog så gör jag precis som med en gammal analog tv. Skaffar en digi-box. Jag kopplar boxen mellan datorn och antennuttaget. Problemet är förstås att inställningarna för att få datorn och boxen att fungera ihop är lite krångliga. Och kopplingarna mellan tv och dator kan vara ett besvärligt kapitel.

Mediedatorn är den perfekta kopplingen mellan tv och allt det som en dator kan göra. Det vill säga, så fort jag har löst allt trubbel med sladdar och kontakter. För tekniken har fortfarande barnsjukdomar. Så inte rusar jag i brådrasket för att shoppa en mediedator.

Nyanskaffningen Nero 7 Premium Reloaded innehåller Nero Home Media Center. Nero Home är ett alternativ till Windows Media Center och kan till och med användas för att spela in tv-program. Om datorn har ett tv-kort alltså. Jag får då fram en tv-tablå (som hämtas via xmltv) och väljer från den de program jag vill spela in.

I princip borde min externa digitala Anysee-mottagare motsvara ett digitalt tv-kort. Via usb-jacket. Anysee-mottagaren har en stor teleskopantenn. Men den går också att koppla direkt till antennuttaget. Den senaste programversionen anser sig t.o.m. vara Vista-kompatibel.

Nero har ett generöst erbjudande på gång. Gratis uppgradering av min nyanskaffade Nero 7 Premium Realoaded till den Vista-kompatibla programsviten Nero 8.

Kanske en MacBook Pro med Windows Vista trots allt klarar den behövliga digitala tv-mottagningen? Med lite hjälp av Nero Home Media Center och digitala Anysee-mottagaren?

Inga kommentarer: