söndag, november 18, 2007

Vardagens enkla bildhantering

Programmet har snällt migrerat.

År 1998 erbjöds jag, som flitig användare av gratisversionen Paint Shop Pro 4.0, att - för en spottstyver - köpa det nyborna betalprogrammet Paint Shop Pro 5.01. Och år 2000 erbjöds jag en ytterst fördelaktig uppgradering till version PSP 6.02. Detta fenomenala grafikprogram, Paint Shop Pro 6.02, använder jag faktiskt till vardagsbruk än i denna dag. Det till trots att jag hela året 2000 i arbetslivet flitigt använde mig av det legendariska grafikprogrammet Adobe Photoshop 7.0.

Paint Shop Pro 6.02 var ett billigt grafikprogram. Utomordentligt lämpligt för husbehov. För bildbehandling har den bl.a justeringslager och en medelmåttig uppsättning filter. Ritverktyg har den klart bättre av och det går bl.a att skriva text längs kurvor och behandla textrader som fullt skalbara vektorobjekt. Bildoptimeringen var inte särskilt effektiv i 5.01 men den är fullt konkurrenskraftig -än i denna dag- i PSP 6.02. Som grafikprogram är det jordnära och ganska snabbarbetat vid bildbehandling men gör det ibland märkligt svårt för proffs att göra de mest triviala saker. Alltså för proffs som är vana vid grafikprogrammet Adobe Photoshop. Vad gäller webbverktyg är Paint Shop Pro kliniskt befriat från dessa.

Sedan år 2005 har grafikprogrammet Paint Shop Pro 6.02 kompletterats i hushållet med den fenomenala fotoassistenten Google Picasa. Som faktiskt bjuder på webbverktyg i parti och minut.

Det svenskspråkiga gratisprogrammet Picasa gör bildsorteringen till en lek. Jag använder det för att föra över bilder från kameran, att organisera bilder och att putsa upp dem med lite enkel redigering. Programmet hjälper mig att mejla bilderna i passligt stort format och att publicera dem på bloggen - eller på en fristående bildsajt. Det finns verktyg för bildspel, säkerhetskopiering, cd-bränning och mycket annat. Jag har t.o.m. en gigabyte med gratis utrymme på nätet då jag publicerar bilder - t.ex. som bildspel eller fotoalbum.

En smart funktion i Picasa är mappövervakaren, som automatiskt håller koll på utvalda mappar. Alla bilder som läggs i en övervakad mapp hamnar direkt i Picasas bibliotek. Om jag arbetar i mapparna i Picasa så påverkas också bildernas placering på datorns hårddisk. Raderar jag en mapp från Picasa så försvinner den från hårddisken.

Det är naturligare och tryggare att arbeta i album i Picasa - utan direkt koppling till hårddisken. De är egentligen ett slags genvägar. Jag kan göra album med billder från olika mappar utan att skapa kopior.

Foton från kameran redigerar jag numera enbart i Picasa. Jag kan rotera bilden i rätt led, klippa bort onödiga delar av bilden, räta ut bilden så att horisonten blir rak. Röda ögon från blixtbilder är lätta att korrigera. Om jag vill kan jag ytterligare rätta till kontrast, ljus och färger. Och när jag mejlar bilderna kan jag välja passande bildstorlek.

Originalen på datorns hårdskiva berörs inte av åtgärderna i Picasa förrän jag så besluter. Mycket praktiskt.

Det jag inte kan göra i fotoassistenten Picasa så gör jag i grafikprogrammet Paint Shop Pro. Framtiden för PSP 6.02 är osäker. Programmet har snällt migrerat från Windows NT4.0 SP6, via Windows 2000 SP4, till Windows XP SP2. Det är inte sagt att gamlingen hänger med i en migration till - till Windows Vista.

Inga kommentarer: