söndag, november 11, 2007

Trådlöst tangentbord för soffan

MacBook Pro har inte någon fläkt.

Kanske en MacBook Pro med Windows Vista ändå också klarar digital tv-mottagning trots att mac-datorn i sig inte har ett tv-kort. En bit på vägen till insikt kommer jag med att testa stationära Scaleo-hemdatorn och AnySee-digitalmottagaren med Nero Home Media Center. På Windows XP. Och för detta behöver jag inte göra några nyanskaffningar.

MacBook Pro vore faktiskt idealisk som mediedator i och med att den inte har någon fläkt.

Och om den fungerar som nöjesdator med digital tv-mottagning så behöver jag inte investera i en extra pc-dator. En nyare Pc hade jag för all del tänkt skaffa i alla fall. Media Center-möjligheten gör kanske anskaffningen av MacBook Pro mera prisvärd.

En nöjesdator är inte i första hand en Pc, eller Mac, utan en mediedator som jag kan styra bekvämt med hjälp av en fjärrkontroll när jag ligger i soffan. Det är bara det att jag avskyr fjärrkontroller. Microsoft har tagit fram ett smart paket med tangentbord och mus för soffpotatisar. Wireless Entertainment Desktop 8000 använder bluetooth vilket gör att den går att använda 6-10 meter från datorn. Och MacBook Pro har ju en egen intern bluetooth. I princip är väl denna bluetooth också till tjänst för Windows Vista - med Windows Media Center.

Tangentbordet är inte lika brett som ett vanligt tangentbord och det har en musplatta som gör det möjligt att styra muspekaren utan att nödvändigtvis använda den medföljande trådlösa musen. På tangentbordet finns en knapp för att starta Windows Media Center. Batteriet i både tangentbord och mus kan praktiskt nog laddas via den medföljande laddstationen. Som dessutom har fyra usb-portar.

Tangentbordet har en smart bakgrundsbelysning. Belysningen aktiveras när jag kommer nära tangentbordet och släcks när jag avlägsnar mig. Ljusstyrkan regleras automatiskt, precis som i MacBook Pro, beroende på hur ljust eller mörkt det är i rummet. Priset 229,90 euro är också helt i mac-klass.

Inga kommentarer: