onsdag, november 14, 2007

Bredbandskoll på adsl, wifi, 3g

3g-försäkring till fast adsl-bredband.

Bredbandkollen TPTEST har kommit ut som webbversion. Bredbandskollen är ett svenskt konsumentverktyg som hjälper mig att utvärdera min bredbandsuppkoppling. Med hjälp av verktyget kan jag få ett mätvärde och en rekommendation hur väl detta mätvärde stämmer överens med den förväntade kapaciteten på internetanslutningen.

Webbversionen är verkligen lätt att använda - och resultaten är enkla att tyda.

Och så slipper man nedladdningen och programinstallationen. Detta är visserligen inget problem för en rutinerad, windowsvan användare - men ändå känns användningen av webbtjänsten tryggare.

Jag har faktiskt testat mitt fasta adsl-bredband med den äldre programversionen. Men med den versionen kunde jag inte testa min trådlösa wifi-uppkoppling i hemmanätverket. Webbversionen klarar av detta elegant - och dessutom klarar den av den trådlösa uppkopplingen på 3g-bredbandet.

Det fasta adsl-bredbandet (1.0/0,5mbps) ger ungefär vad det lovar. Mottagningen/avsändningen svajar mellan 0,93/0,44mbps och 0,88/0,35mbps. Svarstiden varierar mellan 17-29ms.

Det trådlösa wifi-bredbandet i hemmanätverket svajar mellan 0,88/0,40mbps och 0,84/0.33mbps. Svarstiden varierar mellan 36-47ms. Inte illa - för jag hade fått för mig att wifi-uppkopplingen i praktiken bara klarade av 0,5mbps.

Det trådlösa 3-bredbandet svajar, i skuggan av Nupurberget, mellan 0,09/0,10mbps och 0,06/0,09mbps. Svarstiden varierar mellan 487-741ms. Inte illa - för jag hade fått för mig att 3g-avsändningen alltid gick på 53kbps.

Med mobilt bredband varierar hastigheten kraftigt beroende på var jag befinner mig, med avstånd och förhållande till basstation, med väderförhållande och bakgrundsstrålning, med tjockleken på byggnadens väggar - med mera. Mina tidigare försök med 3g-bredbandet pekar åt samma håll.

Även om 3g-prestandan inte kommer upp till Super-3g (hdspa) nivå i hemmavillan så är det trådlösa 3g-bredbandet till nytta. Som försäkring till det fasta adsl-bredbandet. Min tidigare försäkring har jag fortfarande kvar - en 33/56kbps modemuppkoppling på internet - via TeliaSonera. Den uppkopplingen hade jag gärna, mot en seriös offert, uppdaterat till ett mobilt 450-bredband på TeliaSonera. Om jag säger upp modemuppkopplingen sparar jag 16,62 euro i månaden. Då förlorar jag givetvis telefonkatalotjänsten Fonecta Finder. Men - kanske jag privat klarar mig med Eniros telefonkatalog- och karttjänst. Gratis dessutom.

Uppdatering:

Från och med 14.11.2007 har jag fördubblad hastighet på adsl-bredbandet - 2.0/0.5mbps - för ett år framåt. Utan tilläggskostnader. Elisas bonusoffert. Få se om jag vill halvera hastigheten om ett år. Om inte, så stiger bredbandsavgiften till normala månadsavgiften 34,90 euro för 2.0mbps. Det blir 120 euro till i året.

Inga kommentarer: