fredag, april 17, 2009

Online partnerskap med Picasa

Oberoende av operativsystemet.

Mina rutiner och preferenser favoriserar Google Picasa framom konkurrerande fotoassistenter. Oberoende av operativsystemet.

Jag gillar att räta ut bilder så att horisonten blir rak. Och jag gillar att mejla med Gmail. Jag redigerar dessutom hellre på bildkopior för att eventuellt senare uppdatera originalbilderna på hårddisken.

I praktiken håller jag mig till Googles fenomenala fotoassistent Picasa på hemdatorn - oberoende av operativsystemet. Foton från digitalkameran redigerar jag enbart i Picasa. Jag kan rotera bilden i rätt led, klippa bort onödiga delar av bilden, räta ut bilden så att horisonten blir rak. Röda ögon från blixtbilder är lätta att korrigera. Om jag vill, kan jag ytterligare rätta till kontrast, ljus och färger. Och när jag mejlar bilderna kan jag välja passande bildstorlek. Picasa låter mig dessutom välja mejlprogram - webbaserade Gmail - eller lokala e-postklienten Outlook Express.

Då Googles fotoassistent Picasa ligger på en bärbar dator så behöver jag egentligen inga alternativa lösningar i fotohantering. Jag kan ju koppla upp mig trådlöst på bredbandet nästan var som helst - via wlan eller 3g. Alternativ behövs först då jag som rörlig it-medborgare inte har tillgång till min egen dator.

Google-bildtjänsten Picasa Web Albums erbjuder lagringsutrymme upp till 400GB. Det är så gott som obegränsat lagringsutrymme för digitalfoton. Den ytterst populära gratis Yahoo-bildtjänsten Flickr är förstås favoriten framför alla. Här kan man också lägga upp sina digitala fotoalbum på enkelt vis, tagga bilderna för att lättare hitta och dela med sig till andra. Flickr har infört online-baserad redigering av bilder. Som teknik har man valt det Flash-baserade online-verktyget Picnik. Den webbaserade gratis bildredigeringstjänsten Picnik kan också integreras med Googles Picasa webbalbum. Och med Picnik kan jag i online redigera bilden lika väl som i lokala Picasa. Till och med räta ut bilden så att horisonten blir rak.

Det betyder att jag i praktiken fritt kan importera foton från digitalkameran till en gästdator - var som helst, bara datorn kan kopplas upp på internätet. Importerade foton kan faktiskt laddas upp på Picasa Web Albums med en separat (installerad) överföringstjänst som inte förutsätter att Picasa-programmet är installerat på gästdatorn. Och när mina foton väl är på Picasa Web Albums kan de redigeras i representationsskick med online-verktyget Picnik. Mycket praktiskt.

Men sedan måste jag givetvis komma ihåg att tömma webbläsarens minne och radera mappen med mina foton på gästdatorn. Och dessutom tömma gästdatorns sopkorg. Uppdateringen av lokala fotoassistenten Picasa sköter jag på hemdatorn med Hämta-funktionen i Picasa Web Albums.

Vid något skede ska jag utforska alternativa online-verktyg till Picnik - i online partnerskap med Picasa. Jag är nyfiken på två Picnik-konkurrenter. Adobe-bildtjänsten Photoshop.com och nätgemenskapen Sumo Paint bjuder på samma möjligheter i fotoredigering och upp-/nedladdning som bildredigeringstjänsten Picnik. Men massor mera till. Sumo Paint är rentav en online-konkurrent till min lokala bildredigerare PaintShop Pro.

Photoshop.com är Adobes bildverktyg på nätet, som inte kostar något att använda. Det körs direkt via webbläsaren med hjälp av Flash och ser snyggt ut. Trots att det har namnet Photoshop i sig så är det inte Photoshop, men det är ganska trevligt ändå. Gratistjänsten, som liknar Photoshop Elements, är dock inte lika avancerad men istället mycket mer lättanvänd.

Adobe bjuder på 2GB utrymme för bilderna, men Photoshop.com är även kopplad till Picasa Web Albums - eller till Yahoo-bildtjänsten Flickr, om man hellre vill det. En annan bra grej med Photoshop.com är att man kan backa tillbaks genom sina inställningar. Precis som i lokala fotoassistenten Picasa. Det vanligaste med bildprogram på nätet är annars att man måste ångra sig efter varje grej som gjorts.

Finskutvecklade Sumo Paint är ett webbaserat bildredigerings- och ritprogram som är riktigt imponerande. En stor del av Sumo Paint går ut på att rita egna bilder. Därför finns det många olika ritverktyg. Det är fel att helt och hållet kalla det för bildbehandlingsverktyg, även om det så klart går att redigera bilder i det också. Avancerat till och med. Sumo Paint är mycket mera än ett verktyg. Det är en slags nätgemenskap med utställning för artisters egna ritningar - en slags artisternas Youtube eller Facebook. Nätgemenskapen Sumo Paint låter sig dock inte integreras med webbtjänster som Googles Picasa webbalbum - eller Yahoo-bildtjänsten Flickr.

I Sumo Paint kan jag bland annat använda mig av lager med lagerstilar, kurvor, en rad olika penslar, ett textverktyg och en del filter. Gränssnittet är starkt inspirerat av MacOS. Upplägget är detsamma som i de flesta liknande lokalt installerade program, exempelvis Photoshop/Gimp. Det är också otroligt lätt att registrera sig och komma igång. Jag behöver bara fylla i en e-postadress, namn och lösenord och sen är det bara att börja. Sumo Paint förutsätter en modern webbläsare med Flash. Gratistjänsten Sumo Paint, som liknar Photoshop/Gimp, är faktiskt nästan lika avancerad - och - nästan lika svåranvänd därtill.

Uppdatering:

En snabbkoll på Picnik-alternativen till fotoassistenter förstärker mitt första intryck att bildförbättringstjänsterna Picnik.com och Photoshop.com är äkta alternativ till fotoassistenter i online partnerskap med Picasa.

Sumo Paint är en äkta bildmanipuleringstjänst som egentligen är ett online alternativ till gratis bildredigeringsprogrammet Gimp. Men definitivt inget äkta alternativ till fotoassistent i online partnerskap med Picasa.

Inga kommentarer: