onsdag, september 03, 2008

Smart assistens i fotogallerier

Jag håller mig till Google Picasa.

Med hjälp av bonusprogrammet Windows Fotogalleri kan jag i princip ordna alla sina fotografier på hårddisken på bärbara Vista-datorn Nemi. Och även göra enkla redigeringar.
Programmet följer med i Windows Vista och gör det möjligt att organisera bilder, göra enklare justeringar som att rotera och beskära bilder, ändra färger och ta bort 'röda ögon'.

För stationära Scaleo-datorn, som har Windows XP, finns vid behov en gratis Live-version av Windows Fotogalleri. Microsofts fotoassistent Windows Live Photo Gallery är en allvarligt tagen konkurrent till Googles fenomenala fotoassistent Picasa. Integrationen av Windows Live Photo Gallery till Microsofts andra Live-tjänster samt kopplingen till Yahoos ytterst populära webbaserade bildtjänst Flickr medför att fotoassistenten Picasa inte mera är utan konkurrens. Varken som program på datorn eller som webbalbum och bildspel på webben.

I praktiken håller jag mig till Googles fotoassistent Picasa - både i Windows Vista och XP. Foton från kameran redigerar jag enbart i Picasa. Jag kan rotera bilden i rätt led, klippa bort onödiga delar av bilden, räta ut bilden så att horisonten blir rak. Röda ögon från blixtbilder är lätta att korrigera. Om jag vill kan jag ytterligare rätta till kontrast, ljus och färger. Och när jag mejlar bilderna kan jag välja passande bildstorlek. Picasa låter mig dessutom välja e-postprogram - webbaserade Gmail - eller lokala Windows Mail (eller Outlook Express, eller Windows Live Mail).

Mina rutiner och preferenser favoriserar Google Picasa framom Windows Fotogalleri. Jag gillar att räta ut bilder så att horisonten blir rak. Och jag gillar att webbmejla med Gmail. Jag redigerar dessutom hellre på bildkopior (väntevärdigt) för att sedan senare uppdatera originalbilderna (tryggt) på hårddisken.

Uppdatering:

Google-bildtjänsten Picasa Web Albums erbjuder lagringsutrymme upp till 400GB. Det är så gott som obegränsat lagringsutrymme för digitalfoton. Men Flickr är förstås favoritsajten framför alla. Här kan man också lägga upp sina digitala fotoalbum på enkelt vis, tagga bilderna för att lättare hitta och dela med sig till andra. Flickr har infört online-baserad redigering av bilder. Som teknik har man valt det Flash-baserade online-verktyget Picnic. Den webbaserade gratis bildredigeringstjänsten Picnic kan också integreras med Googles Picasa webbalbum.

Inga kommentarer: