fredag, september 26, 2008

Apostlar för Linux-datorer

3g-stöd lanseras före årsslutet.

Förlåt mig broder Linus för jag har syndat. Jag har inte varit aktiv användare av operativsystemet Linux Ubuntu på två månader. Och så har jag känt lust till Unix-operativsystemet Mac OS X Leopard - din Apple-syssling.

Jag förirrade mig ut på den breda Windows-vägen då jag i misstag snubblade på gratisversionen av videoprogrammet DVD Shrink - för säkerhetskopiering av dvd-skivor. Och på den vägen har jag blivit.

Jag har till och med funnit nöje i att koppla upp näthårdisken Maxtor OneTouch mot bärbara Vista-datorn Nemi.

En regnsur septemberkväll möttes jag av en mörk bildkärm då jag startade upp Ubuntu 8.04 för uppdateringskoll - och jag var säker på att det var straffet för mina synder. Recovery-moden avslöjade dock att Ubuntu bara varnade mig - med att köra en blindkoll på sitt eget root-system.

En Linux-väckelserörelse sveper över världen. Pyttedatorn är en äkta bärbar mini-pc (Netbook) som tagit surfande och chattande unga med storm. Det har blivit det verkligt bärbara alternativet som kan ersätta till exempel Kommunikatorn och PDA-handdatorn. I kombination med ett mobilt bredbandsabonnemang är minidatorn ett utmärkt kommunikationsmedel för folk på språng.

En prestanda- och resursfattig surfbräda är är givetvis ingen ersättare för multimediadatorn i hemmets nöjescentrum. Och pyttedatorns lilla tangentbord har sina begränsningar - trots att det är vida bekvämare än tangentbord i Kommunikator och PDA-dator.

Det finns ett pärlband av olikmärkta minidatorer. Utmärkt böneband. Tio Ave Linux som botgörningsövning.

Minidatorn Dell Inspiron Mini 9 är min Ubuntu-favorit. En version av Dell-minidatorn med 3g-stöd kommer att lanseras före årsslutets julkommers. Linux-3g-minidatorns pris kommer troligen att ligga strax under 500 euro ända till årets 2008 slut - och kanske strax under 400 euro senare på våren 2009.

Minidatorn är (som) skapt för Linux. Trots det är den keretiska efterfrågan på minidator med operativsystemet Windows XP överväldigande.

Uppdatering:

Sammanlagt 14 nya säkerhetsuppdateringar i Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon inom augusti månaden.

Sammanlagt 99 nya säkerhetsuppdateringar och två nystarter i Ubuntu 8.04 Hardy Heron inom augusti månaden.

Sammanlagt 10 nya säkerhetsuppdateringar och en nystart i Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon inom september månaden.

Sammanlagt 101 nya säkerhetsuppdateringar och en nystart i Ubuntu 8.04 Hardy Heron inom september månaden.

Inga kommentarer: