onsdag, september 10, 2008

Med Gmail på Windows Mail

Jag använder till 99% webbmejl.

I de fall jag använder en lokal e-postagent använder jag Outlook Express på stationära Scaleo-datorn i Windows XP - och Windows Mail på bärbara Nemi-datorn i Windows Vista. Outlook Express har i Windows Vista till namnet ersatts av Windows Mail.

Outlook Express är ett av de mest fullkomliga e-postprogram som finns. Den åldriga, välkända strukturen har dock gjort programmet till ett begärligt byte för virusmakare.

En vardaglig förändring till det bättre är att mappen för meddelanden i Windows Mail kan placeras fritt.

Huvudsakligen använder jag webbaserade Google Gmail.

Med en lokal e-postagent kan jag både i Windows Vista och XP komma åt ett eller flera e-postkonton och samla dessa i ett och samma program. Alla e-posttjänster som använder sig av pop eller imap-åtkomst kan användas, vilket täcker in de flesta leverantörer av e-posttjänster. Jag kan vid behov läsa rss-meddelanden. Och dessutom använda mig av Microsofts avancerade Desktop Search-sökmotor för att hitta i mejlen.

Jag använder till 99% webbmejl-versioner från två leverantörer av e-posttjänster med pop-åtkomst - Elisa Kotiposti och Google Gmail. Kopior av inkommande Elisa- och Gmail-meddelanden hämtas automatiskt ner på hårddisken när jag startar den lokala e-postagenten.

Jag har heller inget akut behov att importera meddelanden från Outlook Express till Windows Mail. I praktiken finns e-posten i Outlook Express redan uppladdad på Gmail-kontot. Dessutom - Windows Mail kan inte ens importera e-post från imap-konto eller webbmejl, även om dessa meddelanden sparats i Outlook Express.

Google Gmail är faktiskt i totalt bruk. Den lokala e-postagenten öppnas inte ens då jag klickar på en mailto: länk i webbläsaren Internet Explorer. Jag har nämligen ställt in Gmail som väntevärdigt e-postprogram via bonusprogrammet Gmail Notifier.

Uppdatering:

Jag har testat Windows Live Mail i Windows XP men håller mig tillsvidare till Outlook Express. Windows Live Mail är ett e-postprogram för Windows Vista och XP, som liknar Outlook Express - och Windows Mail i Windows Vista - men som vid behov kan anpassas för Windows Live Hotmail och andra Windows Live-tjänster då det har samma gränssnitt.

Uppdatering:

Lotsen Sven använder sporadiskt den lokala e-postagenten Mozilla Thunderbird i lotsningssyfte. I praktiken använder jag Thunderbird bara som testobjekt i Linux-operativsystemet Ubuntu 8.04. Det är i princip ett intressant plattformsoberoende e-postprogram. Det fungerar lika väl i operativsystemet Windows, Mac OS X eller Linux Ubuntu. Men inte ens kalender-tillägget Lightning har lockat till dagligt bruk av Thunderbird.

Inga kommentarer: