onsdag, maj 21, 2008

Inväntad Windows Vista i SP1

Många program måste uppdateras.

SP1-uppdateringen av Microsofts operativsystem Windows Vista Home Premium var det första jag skulle göra då den nya bärbara Vista-datorn Dell XPS M1530 anlände på skottdagen. Men det skulle dröja ända till floradagen innan SP1-uppdateringen bjöds ut på Windows Update (FI).

Jag uppdaterar till först Windows Vista SP1 på lotshustruns föreningsdator. Inga problem. Så uppdaterar jag Windows Vista SP1 (66,9MB) i nya bärbara Dell XPS M1530. Inga problem. En snabbkoll visar att allt fungerar.

I den långa väntan på Windows Vista SP1 hinner jag försäkra mig om att alla tidigare använda prylar och programvaror fungerar. Många program måste visserligen uppdateras men jag stöter inte på något olösbart problem. Den bärbara Vista-datorn fungerar till och med som produktionsdator i reserven. Jag kommer dock inte för mig att testa alltför många Vista-nyheter under väntetiden. Huvudsaken är ju att jag inte behöver avstå från något som jag hittills utnyttjat.

Vista-programmet Windows Mail togs först i bruk. Mejlprogrammet var bekant från XP-versionen Windows Live Mail. Jag använder Windows Live Mail jämsides med Outlook Express i den stationära XP-datorn. Vista-programmet Windows Kontakter är bekant från Adressboken i Outlook Express. Kontakterna från Adressboken har inte importerats till Windows Kontakter. Och - inte heller meddelandena från Outlook. (1)

Windows Vista har ett enkelt program för säkerhetskopiering och återställning. Säkerhetskopieringen är testad, men inte återställningen. Bärbara Dell XPS M1530 har en 10GB Recovery-partition på hårddisken reserverad för ändamålet. Mycket praktiskt. Drygt hälften av utrymmet är nu i användning. En 4GB usb-minnessticka är inpluggad för att göra datorn snabbare med hjälp av Windows ReadyBoost. (2)

Windows Vista bränner både CD- och DVD-skivor. Bränningsprocessen är tillsvidare otestad. Jag håller mig till bränningsprogrammet i Nero 7 Premium. Den konkurrerande fotoassistenten Google Picasa är testad och jämförd med den Vista-programmet Windows Fotogalleri. XP-versionen Live Photo Gallery är redan bekant.

Vista-programmet Windows Media Center är numera i flitigt tv-bruk. De mindre användarvänliga Media Center-konkurrenterna Nero Home och Anysee används inte just mera. Windows Media Center bandar in tv-program i ett eget (.dvr-ms) videoformat. Videoredigeringsprogrammet Nero Vision i Nero 7 Premium klarar dock av filmredigeringen och DVD-bränningen utan att klaga.

Säkerhetsfunktionen Kontroll av användarkonto (uac) känns inte för jobbig. Och uac-funktionen går ju att koppla bort senare om den blir irriterande. Det grafiska gränssnittet Aero Glass känns genast hemvant. Jag klarar mig tillsvidare bra utan kaskader av öppna fönster som 3d-bilder. Vistas sökfunktion är ännu otestad men jag uppskattar möjligheten att tagga filer med egna kommentarer. (3)

SP1-uppdateringen snabbar som väntat upp filöverföringarna till Vista-datorn. Det är möjligt att Vista-programmet Windows Filöverföring testas vid överföringen av meddelanden, kontakter och inställningar från Outlook Express på XP-datorn till Windows Mail på Vista-datorn. Andra överföringar gör jag hellre som fildelning mellan datorerna i Windows-nätverket. (4)

Uppdatering:

Nya funktioner i Windows Vista som tarvar närmare studier:

- 1. Kalender (hantera personliga aktiviteter och samordna sitt schema med andra)
- 2. SuperFetch (arbete mer effektivt, exempelvis med hjälp av ett nytt viloläge)
- 3. Sparade Sök (virtuella mappar, enklare att leta rätt på och organisera filer)
- 4. Sync Center (hantera datasynkroniseringen mellan flera enheter eller datorer)

Inga kommentarer: