fredag, maj 16, 2008

Testa Ubuntu 8.04 i Windows

Windows som 1:sta startalternativ.

Lotshustrun har helt övergett Ubuntu-konfigurationen på sin bärbara Amilo-dator. Detta beror dock inte enbart på att webbläsaren Firefox inte har ie-stöd i operativsystemet Ubuntu. Ubuntu-alternativet är numera ett störningsmoment som lotshustrun vill bli av med.

Jag försöker hitta ett riskfritt sätt att avinstallera Ubuntu 7.10. Det har inte lyckats.

Problemet med Linuxoperativsystemet Ubuntu är att man behöver Windows-CD för att kunna avinstallera Ubuntu. Mycket opraktiskt.

Lotshustruns minimikrav är att hon återfår Windows XP Home Edition till automatiskt startval. Det lyckas slutligen. Jag installerar Uppstartshanteraren (Startup Manager) via Pakethanteraren Synaptic. Dual Boot-laddningsmodulen Grub ställs in i Uppstartshanteraren så att Windows XP Home Edition är automatiskt startval (default). Synd bara att Uppstartshanteraren inte är färdigt installerad i Dual Boot-versionen av Ubuntu 7.10.

Lotshustrun belönas för Ubuntu-besväret. Den 3-4 år gamla bärbara XP-datorn Amilo blir märkbart piggare av uppdateringen till Windows XP SP3.

Den obligatoriska uppgraderingen till betaversionen av webbläsaren Firefox 3 i Ubuntu 8.04 Hardy Heron uppmuntrar inte till att uppdatera Ubuntu 7.10 Feisty Fawn på lotshustruns bärbara Amilo-dator.

I och med nya Ubuntu 8.04 snubblar jag på ett inofficiellt program vid namn Wubi, för installation av Ubuntu i Windows. Det är ett väldigt enkelt Windows-verktyg som låter mig installera (och avinstallera) Ubuntu Linux på datorn, utan svårigheter. Och en funktionsduglig uppdaterbar Ubuntu Linux på hårdskiva dessutom, ingen demo på statisk Live CD. Jag behöver inte skapa någon ny partition, programmet ser till att skapa en vanlig mapp som virtuell enhet. Jag behöver inte ladda ner någon distribution och bränna på skiva, det sköter programmet om. Och jag behöver inte installera några drivrutiner. Det fixas automatiskt i installationen. Installationsprogrammet Wubi rör inte Windows-installationen, utan lämnar den intakt. När jag är klar kommer en ny boot-meny när datorn startar upp, där jag enkelt väljer mellan Windows och Ubuntu, t.o.m. med Windows som första startalternativ. Mycket praktiskt.

Synd att jag inte snubblade på installationsprogrammet Wubi då jag i slutet av februari 2008 installerade Ubuntu 7.10 i nybörjarens Ubuntu-konfiguration. Då hade avinstalleringen av Ubuntu i bärbara Amilo-datorn varit lätt och riskfri.

Inga kommentarer: