onsdag, maj 07, 2008

Pedagogiskt Media Center

Redigerbar dvd-skiva i vr-format.

Vista-datorn Dell XPS M1530 är hdmi-certifierad. Med besked. Hdmi-kopplingen till den digitala tv-apparaten Sony Bravia KDL-V26A11E lyckas över förväntan.

Men någon mediedator behöver jag egentligen inte i hemmets nöjescentrum. Multimediaspelaren Sony RDR HXD870B (hdd/dvd) klarar ohämmat av samma videoformat som Dell XPS M1530 (dvd, svcd, mpeg, avi, divx). Och tyst dessutom, bara 30db, 45db vid uppstarten.

Sony RDR HXD870B är dessutom en pedagogisk speldosa som stöder mig i min inlärning via försök och misstag.

Multimediaspelaren RDR HXD870B är en överlägsen speldosa i och med att den har Sonys fenomenala Bravia bildförbättringsmaskineri. Den gamla speldosan LG RC7000 Combo (vhs/dvd) har en annan, nyttig och berättigad tillvaro.

LG RC7000 Combo är nu i överraskande flitigt bruk också som dvd-inspelare i reserven. Den är visserligen högljudd men den får väsnas bakom stängda dörrar. Combos-spelaren är förstås kopplad till den analoga tv-gamlingen och det förutsätter att bildaspektet är inställt på 4:3. Tv-material i vidbild krymps alltså ner till brevlådeformat. Tyvärr inte bara på bildskärmen utan också i dvd-inspelningen.

Den nymornade ivern för den gamla combo-spelaren beror på att användningen av Sony RDR HXD870B har lärt mig finesser och processer som jag kan utnyttja i användningen av LG RC7000 Combo. Exempelvis att spela in filmer på redigerbara vr-formatterade dvd-skivor. Jag förstår mig nämligen inte på manualens bruksanvisningar för LG RC7000 Combo. Jag höll mig hittills, för säkerhets skull, till låsta och oredigerbara video-formatterade dvd-skivor. I stället för olåsta men redigerbara vr-formatterade dvd-skivor som numera.
Nu kan jag använda combo-spelaren så bra att jag vid behov till och med redigerar en och annan dvd-filmstump direkt på LG RC7000 Combo.

Inspelat material i vr-format låter sig flyttas på olåst dvd-skiva till Sony RDR HXD870B. Och avtittas på den digitala tv-apparaten Sony Bravia. Mycket praktiskt. Redigeringen av dvd-skivan är faktiskt mycket enklare och bekvämare på Sony RDR HXD870B, den spelar upp filmljudet också vid dvd-redigeringen. Det gör däremot inte LG RC7000 Combo. Klumpigt.

Så låter sig dessutom en timmes filmsnutt kopieras från olåst dvd-vr-skiva till hårdskiva (hdd) på futtiga fyra minuter. Mycket praktiskt. Kopiering av en film på låst video-skiva (dvd) kräver realtid - timme för timme.

Multimediaspelaren Sony RDR HXD870B är numera hdmi-kopplad till den digitala tv-apparaten Sony Bravia KDL-V26A11E. I princip kan jag alltså visa upp högupplöst videomaterial (1920x1080i). Med nuvarande lågupplösta tv-inspelningar (720x576i) kan jag dock inte urskilja någon kvalitetskillnad i scart- eller hdmi-kopplingen.

Tv-apparaten och multimediaspelaren har varsin digital mottagare (tuner). Det gör att jag kan fritt kan titta på live-tv eller på dvd-film medan en annan film spelas in på hårdskivan (hdd). Men jag kan inte att banda in två olika filmer samtidigt från varsin digital mottagare. I bland önskar jag att multimediaspelaren hade haft två inbyggda digitala mottagare. Då kunde jag banda in två olika filmer samtidigt.

Inga kommentarer: