onsdag, maj 14, 2008

Koll på IE8 i Windows XP SP3

IE7-emulering i Internet Explorer 8.

Installationen av webbläsaren Apple Safari 3b var ett misstag, som ställvis har såsat till användningen av min ordinarie webbläsare Internet Explorer 7. Samma dag som jag installerar Apples webbläsare slutar Windows Live OneCare Safety Scanner att fungera. En snabb avinstallation av Safari 3b med påföljande ominstallation av Internet Explorer 7 korrigerar inte problemet.

Häromdagen blev det problem med bibliotekens länknyheter. Internet Explorer 7 kan plötsligt inte upprätthålla (rendera) korrekt sidformat. Dagen innan fungerar sajten problemfritt, och inga windows-uppdateringar körs häremellan. En koll på lotshustruns bärbara XP-dator visar att både Windows Live OneCare Safety Scanner och bibliotekens sida med länknyheter fungerar klanderfritt i den versionen av Internet Explorer 7.

Plötsligt upptäcker jag att vissa sidor med funktionsbeskrivningarna på Microsofts egna sajter inte mera fungerar korrekt i IE7 i den stationära XP-datorn. Men nog i IE7 i lotshustruns bärbara XP-dator.

Problemet är således i processerna i Internet Explorer 7 i den stationära XP-datorn. En uppdatering till Windows XP SP3 (FI) bjuds ut på Windows Update. Jag uppdaterar till först lotshustruns bärbara XP-dator med SP3. Inga problem. Så uppdaterar jag den stationära XP-datorn med SP3. Inga (nya) problem. Allt fungerar som förut. Uppdateringen till Windows XP SP3 korrigerar alltså inte problemet i IE7 i den stationära XP-datorn.

Nu finns dock både Internet Explorer 8 och Mozilla Firefox 3 som betaversioner. Betaversionen av webbläsaren Firefox 3 är redan i bruk i Ubuntu 8.04. Micrososofts nya webbläsare Internet Explorer 8 (Beta 1) är bättre på att följa XHTML och CSS standarderna. Detta gör att jag (och webbutvecklare) kan lita på att en webbsida som ser ut på ett visst sätt i en webbläsare kommer att se likadan ut även i andra.

Alltså, fritt fram för installation av betaversionen av Internet Explorer 8 i Windows XP SP3. IE8 laddar sig ner och uppdaterar sig snällt ovanpå IE7. En snabbtest visar att Microsofts sidor med funktionsbeskrivningar nu fungerar korrekt. Likaså sidan med bibliotekens länknyheter. Undrens tid är här. Nu fungerar också Windows Live OneCare Safety Scanner. Grafikvisningen haltar visserligen men programmet fungerar annars klanderfritt. IE-problemet i den stationära XP-datorn är äntligen löst. Windows Live OneCare Safety Scanner städar bort 780 onödiga registermärkningar.

Ett nytt problem ger sig dock till känna i användningen av betaversionen av Internet Explorer 8. Layouten på mina bloggar på Blogger.com visar sig riktigt uselt. Jag syns använda en bloggmall och -layout som är optimerad för IE7. Visningen är dock helt korrekt då jag aktiverar IE7-emuleringen i Internet Explorer 8. Layouten på mina bloggar på Webblogg.se visar sig korrekt i IE8 (på den nya Blogg.se-plattformen).

Uppdatering:

IE7-emuleringen i IE8b1 klarar inte av att visa bibliotekens sida med länknyheter rätt, men nog sidorna med Microsofts funktionsbeskrivningar. Och Windows Live OneCare Safety Scanner fortsätter att fungera. Motsvarande problem med Internet Explorer 7 förekommer varken i Windows XP SP3 på lotshustruns bärbara Amilo-dator eller i Windows Vista SP1 på nya bärbara XPS-datorn.

Men - så en dag klarar IE7-emuleringen i IE8b1 plötsligt av att visa bibliotekens sida med länknyheter rätt även på stationära XP-datorn. Det var tydligen fråga om ett formfel i publiceringen som syntes i den vingklippta webbläsaren Internet Explorer 7.

Uppdatering:

En snabbkoll bekräftar att de viktigaste IE7-anpassade tilläggen fortfarande fungerar i Internet Explorer 8. Både i renodlad IE8-visning som i IE7-emulering. Vissa sidor visar sig annorlunda i IE8 än i IE7 men det är egentligen bara mina bloggar på Blogger.com som av layout-skäl behöver IE7-emuleringen. Jag kan förstås koppla IE7-emuleringen på eller av vid behov.

Uppdatering:

En sak hade jag tur med. Eftersom jag installerat betaversionen av Internet Explorer 8 efter SP3-uppdateringen av Windows XP så kan jag enkelt återgå till IE7 med att avinstallera IE8b1 helt och hållet. Om jag emellertid hade tagit i bruk IE8 före SP3-uppdateringen hade jag vid återgång till IE7 varit tvungen att först avinstallera SP3-paketet före avinstallationen av IE8b1.

Inga kommentarer: