onsdag, februari 27, 2008

Bärbara Nemi är på kommande

Ett mångsidighetsunder i trådlöshet.

Min nya bärbara Dell xps-hemdator är på kommande (pdf-kopia). Hon är sobert svart med silvriga detaljer och hon heter Nemi. Dell XPS M1530 är given som vårens heta Apple-utmanare. Både till utseende och innehåll.

Min nya Dell XPS M1530 är ingen speldator. Och inte heller något bottenlöst multimedialager.

Jag tror dessutom att jag i framtiden får tilläggsresurser och hjälp av externa flash-minnen för minneshanteringen - och datalagringen.

En dator som inte bara är välbyggd ut i minsta krets utan även lockar med ett av marknadens snyggaste skal är faktiskt vårens mest kompetenta Apple-nemesis. Men Dell XPS M1530 är heller ingen budgetburk. 1.420 euro - transporterad till hemdörren. Det är dock bara hälften av vad en motsvarande MacBook Pro kostar.

Inuti min nya Dell XPS M1530 sitter en vardaglig 1,66GHz Intel Core Duo-processor - ackompanjerad av ett fräsigt GeForce 8600M GT grafikkort med 256MB dedikerat minne. Centralminnet är präktiga 3GB - men hårdskivan är bara 160GB. Operativsystemet är av praktiska skäl MS Windows Vista Home Premium.

Hdmi-koppling gör mobila Nemi till en värdig partner till vardagsrummets Sony RDR multimediacenter. Med 26-tummaren Sony Bravia i fonden. Utan stress av mobila Nemis anspråkslösa 15,4" Truelife-bildskärm.

Den digitala Anysee-tv-mottagaren kopplar jag direkt i antennätet. T-fördelaren för antennkabeln väntar redan på att komma i användning. Inbandningar och visningar i SVT Play kommer i en helt ny dager i en kompetent och spänstig mediedator som Dell XPS M1530.

Mobila Nemi är ett mångsidighetsunder i trådlöshet. Bluetooth. Wlan/Wifi, 3g/Hdspa. Sim-kortet till Soneras 3g-bredband är redan inskaffat. 3g-abonnemanget kostar 2 euro i månaden. Användningen i 384kbps (gprs) kostar under provtiden 90 cent per timme (max. 6,90 euro i dagen). Om 3g-bredbandets hastighet inte motsvarar mina förväntningar så säger jag upp Sonera-abonnemanget och beställer i stället ett extra Sim-kort till mitt beprövade 3g-bredband på Elisa.

Men det första jag gör när jag lyft mobila Nemi ur förpackningen är att uppdatera operativsystemet till MS Windows Vista Home Premium SP1.

Uppdatering:

Nemi anlände på skottdagen 29.2.2008 kl. 9.02

Inga kommentarer: