tisdag, januari 08, 2008

Digital vardag med SVT Europa

Ja, nu vet jag vad August såg i Siri.

Det bästa utbudet i kompositkanalen SVT Europa är igen en del av min vardag. Jag har sporadiskt följt med programutbudet på SVT Play på webben. Och visst är det ett nöje att spela korta tv-sändningar på den maffiga bredbildskärmen.

Nackdelen är inte bildkvaliteten.

Den snabbare 2Mbps-bredbanduppkopplingen gör tittandet smidigt och behagligt. Datorn och bildskärmen klarar till och med att spela upp den högre upplösta filmversionen av det svenska juldramat August.

Och nu vet jag vad August Strindberg såg i Siri von Essen. Först Stina Ekblad och nu - Linda Zilliacus.

Den avgörande nackdelen är att jag sitter så förbaskat obevämt vid datorn. Och ensam dessutom. Behagligt sällskap och bekväma fåtöljer finns kring tv-utrustningen i vardagsrummet. Dessutom vill lotshustrun spela in August på sin nya multimediaspelaren. Men det lyckas ju inte utan betalkort. Betalkanalen SVT Europa blir sist och slutligen en nyårsgåva åt lotshustrun.

Månadsvgiften för SVT Europa (3,50 euro) är inte oöverkomlig i sig. Men med anskaffningen av Conax-avkodaren blir första årets sammanlagda tilläggsutgift ändå 112 euro. Bonnier-ägda MTV3 bjuder på en frestande enkel och människovänlig orderrutin på webben. Och betalkortet levereras i postluckan redan påföljande dag. Vilken betjäning.

Det första avsnittet av August kom i repris redan den 30. december. Andra delen sänds i repris på trettondagen den 6. januari. Den hinner lotshustrun banda in på sin hdd-speldosa. Den första delen går hon tyvärr miste om.

Men utan kamp ger jag inte upp. Jag kan banda in första delen av August med min nya RealPlayer 11 Basic. Men vill jag bränna på dvd så måste jag skaffa mig betalversionen RealPlayer 11 Plus - för 25 euro. RealPlayer 11 Basic är gratis.

Det visar sig dessvärre att min stationära Scaleo-dator inte är en kurant mediedator. Inspelningen blir obehagligt ryckig. Och det är ingen skillnad om jag spelar upp filmen med den inbäddade videospelaren - eller med RealPlayer 11 Basic som extern videospelare. Men när jag startar upp inbandningen via den inbäddade videospelaren - och stänger av webbläsaren - då blir filmen faktiskt inte alls lika ryckig. Så, jag stänger av alla onödiga program och startar på nytt - med webbläsaren avstängd. Filmen låter sig snällt laddas ned - 0,5MB och 87 minuter.

Betalversion RealPlayer 11 Plus kräver registrering och medlemskap. Nedladdningen av programmet beter sig annorlunda - det låter sig inte deponeras på hårdskivan utan det installerar sig direkt från webben. Installationen går turligen som den ska. Jag loggar in mig i samfundet och kollar mitt konto. Ingen orsak till panik - programmet låter sig vid behov ladda ned på nytt. För en eventuellt kommande installation i en kurant mediedator.

Jag preparerar del-1 av August för dvd-bränning. RealPlayer 11 Plus har en egen inbyggd Roxio-brännare. Men - RealPlayer begränsar dessvärre dvd-bränningen till 80 minuter. Min bantade inspelningsteknik lyckas bara med på 87 minuter - eller ingenting alls. Med RealPlayer 11 som extern mediespelare kan jag dock korta av en ny inbandning till 80 minuter. För- och sluttexterna kan ju lätt skippas - dryga två minuter sparas. Men filmen blir ryckig. Och den blir naturligtvis inte bättre på dvd-kopia. RealPlayer 11 Plus kodar om filmen i realtid - 80 minuter. Själva bränningen går sedan på 20 minuter.

Dvd-kopian låter sig dock snällt avtittas på den digitala tv-utrustningen. Och bildkvaliteten sviker inte heller förväntningarna. Filmen går alldeles bra att titta på i 26-tummaren. Talet följer munrörelserna - men - ryckningarna i de snabba bildsvepen gör mig lätt illamående. Det är nog bäst att locka lotshustrun till arbetsrummet och visa upp del-1 av August live på SVT Play. Tur att ändå del-2 av August går att banda på den nya hdd-speldosan. Från den nu så prisvärda betalkanalen SVT Europa.

Uppdatering:

Min dvd-skiva var av RW-typ. Omformaterbar. Så inte längre. Dvd-filmen ståtar med en RealPlayer-logo och den vägrar blankt att låta sig kopieras. Den är inte bara kopieringsskyddad - den är också skrivskyddad. Den går nämligen inte att formatera - i alla fall inte i med den digitala tv-utrustningen.

Inga kommentarer: