söndag, januari 06, 2008

Titta på gratis tv på internet

Rippa alla former av videoströmmar.

Mediaspelaren RealPlayer är inte känd för att vara världens bästa programvara. Men den nya programversionen av RealPlayer 11 är rätt fantastisk. Jag har hittills vägrat installera programmet men nu tycks det vara på sin plats med en närmare titt. Gränssnittet är fenomenalt bra och RealPlayer kan göra många fler trevliga saker än tidigare. Mediaspelaren RealPlayer 11 kan spela upp alla väsentliga video-format.

Windows Media - QuickTime - Flash video - med mera. Ja, den tycks faktiskt kunna spela upp vilket audio- och video-format som helst. Gratis dessutom. Det verkar dessutom som att material som spelas upp i RealPlayer 11 blir skarpare än i andra mediaspelare. Men det är en högst ovetenskapliga känsla.

Så snart jag spelar upp exempelvis en Youtube-film, eller en webb-tv-sändning, visas en Download-knapp. Och detta fungerar alldeles utmärkt i webbläsarna Internet Explorer och i Firefox. RealPlayer 11 kan faktiskt ladda hem (rippa) alla former av videoströmmar. Javisst - också strömmade tv-sändningar. Praktiskt.

Det går till och med att gratis bränna material på cd med RealPlayer 11 Basic. Men vill jag bränna på dvd så måste jag skaffa mig programmets betalversion RealPlayer 11 Plus - för 25 euro. RealPlayer 11 Basic är gratis. Filmer som skyddas digitalt av DRM kan inte laddas ner, men trots det möts nya RealPlayer 11 säkerligen av en hel del kritik för att det åsidosätter upphovsrätten.

Jag är faktiskt utled på att stup i kvarten starta upp olika format-beroende mediaspelare. Speciellt i samband med uppspelning och nedladdning av videosnuttar för Flash video. RealPlayer 11 hanterar flv-formatet lika elegant som VLC mediaspelaren - ja, både videoströmmar på webben - och lokalt på datorn. Och den är inte alls lika irriterande framfusig som programmet Orbit Downloader i att rippa flv-videon ned på datorn.

RealPlayer 11 laddar snällt ned alla videosnuttar i Flash i konverterbart flv-format. Webb-tv-sändningarna rippar RealPlayer ned på datorn i sitt eget tättpackade ivr-format. Och det går naturligtvis inga andra mediaspelare med på att spela upp. Med betalversionen RealPlayer 11 Plus kan jag dock konvertera ivr-formatet och bränna filmerna på dvd-kopior.

Jag har till och med tagit RealPlayer 11 i bruk som jukebox. Den hanterar alla former av strömmande musik - både på webben - och lokalt på datorn. RealPlayer 11 Basic konverterar snällt olika audio-format till aac eller mp3 - och bränner musiken i valbart format på cd-kopior.

Och nu betalar sig faktiskt den snabbare 2.0 Mbps-bredbandsuppkopplingen. Även om den också är gratis för bara ett år framåt. Det bästa utbudet i kompositkanalen SVT Europa är igen en del av min vardag. Dessutom kan jag nu utan problem konfigurera Windows Media Player till inbäddad mediaspelare i SVT Play. Och RealPlayer 11 fungerar alldeles utmärkt som extern mediaspelare i SVT Play. Med sin inbyggda röda Record-knapp. Mycket praktiskt.

Rättighetstrassel och otydliga affärsmodeller har gjort tv-bolag ovilliga att dela med sig av sitt programinnehåll till gratis-tv-tjänster som Joost. Men nu bryter SVT och TV4 i Sverige mönstret. I december 2007 börjar de svenska tv-bolagen lägga ut delar av sitt innehåll på Joost. Men - det som utmärker Joost är att programmet startar upp sitt eget p2p-användargränssnitt. Jag kommer följaktligen inte åt programinnehållet i Joost från webbläsaren. Och det betyder i sin tur att jag inte heller kan ladda innehåll på Joost ned på datorn med RealPlayer 11. Snöpligt.

Inga kommentarer: