onsdag, januari 23, 2008

DVD i Ubuntu är inte alls enkelt

Kopian blir stumfilm i mp4-format.

Det är lite glest mellan programbesöken i operativsystemet Ubuntu - senast kollade jag in programförutsättningar till produktionsmiljö.

Men säkerhetsuppdateringarna brukar jag köra - sammanlagt 57 nya blev det nu i första hälften av januari 2008.

Annars så har jag blivit illa biten av videoflugan. Målet för min heta uppvakting är den nya multimediaspeldosan.

Kanske jag rentav kan fixa till en dvd-filmstump för speldosan. Via operativsystemet Ubuntu? Jag brukar ofta kolla in nya Ubuntu-tips på webbloggen Ubuntu-Bossieman. Och nu förirrar jag mig in på ett oemotståndligt förslag om att lägga GetDeb.net i programvarukällorna. Med ytterligare 17 säkerhetsuppdateringar till följd.

Så snubblar jag på ett efterlängtat tips - ett gratisprogram för att rippa dvd-filmer.

OgmRip dvd-filmomkodaren

Tipset är riktigt lyckat. Filmomkodaren OgmRip är sist och slutligen enkel att använda. Allt efter som jag långsamt kommer underfund med hur den används alltså. Jag provar mig på att rippa en videosnutt från den kopieringsskyddade dvd-skivan med Marizas konsert i Lissabon. Kopian konverteras i mp4-format med aac-ljudfil. Både filmspelaren Totem och videospelaren VLC bekräftar att mp4-filmstumpen går att visa upp som ljudfilm. Filmomkodaren OgmRip går av någon orsak endast med på koppla aac-ljudformatet till mp4-videofilen. Inte mp3-formatet.

Webbloggen Ubuntu-Bossieman tipsar tyvärr ingenting om dvd-brännare. Det blir min egen skattjakt. Först hittar jag GnomeBaker (data-dvd), sedan DeVeDe (video-dvd).

1. GnomeBaker cd/dvd-skrivaren

Det första programfyndet är riktigt lyckat på sitt sätt. Ett fenomenalt intrument att kopiera och bränna cd- eller dvd-skivor. Men endast i dataformat. Jag får en dvd-kopia av musikfilen i okonverterat mp4-format. GnomeBaker bränner inte dvd-videoskivor. Men programmet kan användas till en massa annat nödvändigt ändå.

2. DeVeDe iso/dvd-videoskaparen

DeVeDe-programmet går inte med på att skapa iso-filen för dvd-videobränning - inte av en mp4-videofil med aac-ljud. Jag gör om rippningen. Kopian konverteras nu i avi-format med mp3-ljudfil. Både filmspelaren Totem och videospelaren VLC bekräftar att avi-filmstumpen går att visa upp som ljudfilm. Resultatet konverteras nu snällt till en spegelkopia i iso-format. Ett högerklick på iso-filen startar dvd-bränningen i den integrerade cd/dvd-brännaren. Och resultatet är en dvd-skiva som låter sig visas upp i multimediaspelaren i tv-miljön.

Uppdatering:

Linux-operativsystemet Ubuntu har faktiskt ett eget integrerat bränningsprogram (cd/dvd-skaparen). Det gör annars ungefär samma saker som GnomeBaker cd/dvd-skrivaren men därtill kan cd/dvd-skaparen fysiskt bränna en dvd-videoskiva av en färdigt konverterad spegelkopia i iso-format.

Uppdatering:

Det blev sammanlagt 80 säkerhetsuppdateringar på Ubuntu under januari 2008.

Inga kommentarer: