söndag, januari 27, 2008

Räddning i Systemåterställning

Shellmanager is corrupt or missing.

Jag var länge i den tron att den fina Windows-funktionen Systemåterställning kan rädda mig ur alla tänkbara katastrofer vid uppdatering och installation av programvaror. Undantaget bekräftar regeln.

Nero 7 Premium Reloaded är en fullfjädrat multimedial programsvit. Och inte bara i cd/dvd-hantering utan också som alternativ till Windows Media Center som hemmets mediacenter.

Men nu går nätuppdateringen av programsviten Nero helt snett. Den stationära Scaleo hemdatorn går i totalt baklås. Och när ingenting annat hjälper så bryter jag strömmen till datorn.

Till en början ser allting ut att ha återgått till det normala. Men så börjar andra programs uppdateringar avbryta sig och meddelar att jag först ska fortsätta på den pågående installationen till slut. Jag gör ett nytt försök med nätuppdateringen av Nero 7 Premium. Felmeddelanden vid installationen får mig att avbryta processen.

Uppgraderingen av programsviten Nero måste göras om. Avinstallationen går normalt. Uppgraderingen tillbaka till Nero 7 Premium ser också ut att gå som normalt. Men inget av programmen i Nero-sviten fungerar mera. Ett nytt försök till av- och om-installering resulterar i otrevliga felmeddelanden. Shellmanager is corrupt or missing. Katastrof.

Systemåterställning är det enda alternativet. Jag går tillbaka till en återställningspunkt i Windows som ligger före mina försök med nätuppdateringarna. Efter det ser allt normalt ut - utåt sett. Men inget av programmen i Nero-sviten fungerar mera. Ett nytt försök till av- och om-installering resulterar i otrevliga felmeddelanden. Shellmanager is corrupt or missing. Katastrof.

För att inte skapa ytterligare problem så kör jag en Systemåterställning med gårdagens återställningspunkt. Visserligen fungerar inte programsviten Nero nu heller - men alla andra program nog. Jag får väl klarar mig utan programsviten Nero 7 Premium i den stationära Scaleo hemdatorn. Den går dock bara delvis med på att låta sig av-installeras. Jag städar upp för hand så gott det går. Men alla programsnuttar går dessvärre inte att radera bort.

Jag har en spegelkopia av datorns hårddisk från medlet av december 2007. Men jag vågar mig inte på att återställa innehållet på hårdskivan. Varför? Jo, mina försök med om-installationen av multimediaspelaren RealPlayer 11 Plus fungerar inte på den gamla återställningspunkten i Windows. Bäst att ta skeden i vacker hand och avstå från programsviten Nero 7 Premium i den stationära Scaleo hemdatorn.

Det ligger en viss rättvisa inbäddad i min uppoffrande gest. Jag har nämligen programsviten Nero 7 Premium i funktion också i den bärbara Amilo hemdatorn. Men jag har regelvidrigt betalt licens för användning bara i en enda dator. Det är nog bäst att ändå undvika köra nätuppdateringar av programsviten Nero 7 Premium i den bärbara Amilo hemdatorn.

Det enda goda i saken i nuet är att andra program nu snällt går med på att uppdatera sig.

Uppdatering:

Men - i samband med alla putsningar har multimediaspelaren RealPlayer 11 förlorat sina Plus-tillägg. Det går bland annat inte mera att bränna dvd-skivor.

Jag har kopian kvar av den nedladdade uppstartaren (bootstrap) till RealPlayer 11 Plus-installationen kvar. RealPlayer 11 Plus laddar sig ner från nätet och går snällt med på att installeras och aktiveras på nytt. Brännarfunktionen uppdateras och nu kan jag igen bränna dvd-skivor.

Uppdatering:

Baklåset i bortputsningen av Nero är löst. Nero Clean Tools putsar bort de sista rudimenten. Och nu lyckas installationen av originalversionen Nero 6 Express. Men uppdateringen till kurant programversion vållar bekymmer. Programpaketen är alternativa. Men nu hjälper Systemåterställningen i den förivringen. Stationära Scaleo-hemdatorn återfår Nero StartSmart och NeroVision. Trägen vinner.

Uppdatering:

Uppgraderingen vidare till Nero 7 Premium lyckas däremot inte. Installationen avbryts abrupt. Systemåterställningen korrigerar lyckligtvis den automatiska av-installeringen av uppdaterade Nero 6 Express tillbaka. Men - Nero 6 Express fungerar inte till belåtenhet.

Och nu fungerar den normala avinstallationen inte alls. Men - Nero Clean Tools sköter lyckligtvis av-installationen av Nero 6 Express med bravur. De sista Nero-rudimenten låter sig putsas bort för hand. Tomt bord - och en komplett ny-installation av Nero 7 Premium. Och det lyckas. Stationära Scaleo hemdatorn är igen försedd med Nero 7 Premium Reloaded.

Inga kommentarer: