söndag, januari 13, 2008

Banda in möjligast högupplöst

Widescreen förminskas i 4:3-kuvert.

Den fenomenala speldosan Sony RDR HXD870B går från klarhet till klarhet. Jag har äntligen fått sällskap av en elektronisk betjänt som lär mig praktiska finesser angående videoredigering. Utan att plåga livet av mig.

Filmredigering på datorn, med exempelvis programsviten Nero Premium, går för sig. Men dvd-redigering är i sig ett långrandigt och nervpåfrestande jobb.

Åtminstone för en soffpotatis som jag. Och även om dvd-redigering på combospelaren LG RC7000 i princip är möjlig - så är det ändå inte så i praktiken.

Men att redigera en film på multimediaspelarens hårdskiva är lätt som en plätt. Mycket lättare än filmredigering på datorn faktiskt. Och det är inte bara hårdskivan som gör det lätt. Sony har dessutom lyckats med konststycket att göra användargränssnittet konsumentvänligt.

Nu först börjar jag förstå den tekniska innebörden med högupplöst material. Och hur det ter sig på tv-skärmen. Jag har bandat in på finlandssvenska FST5 två avsnitt av den fantastiska tv-serien Napoleon. På multimediaspelarens hårdskiva - i 16:9 vidbildsformat - och i fantastisk bildkvalitet. Det gäller att inte pruta alltför mycket på kvaliteten. Kvalitetsfilm ska bandas in möjligast högupplöst. Standardformatet SP räcker utmärkt till för tv-apparaten Sony Bravia KDL-V26A11E. Men inte det dubbelt drygare longplay-formatet. Inbandning i LP-formatet visar nog filmen i widescreen - men förminskat i ett 4:3-kuvert.

I samma veva blir det klart för mig att SVT Europa förmedlas lågupplöst till Finland. Lotshustruns inbandning i SP-format av August visar nog filmen i widescreen - men förminskat i ett 4:3-kuvert. jag hoppas finlandssvenska FST5 snart visar August i repris. Då bandar jag bägge avsnittena, högupplösta, på en dubbellagrad dvd-skiva.

Ja - nu inser jag också begränsningarna och användningsområdena med dvd-skivor. En enkellagrad 4,7GB dvd-skiva rymmer fyra timmar film i lågupplöst LP-format. En dubbellagrad 8,5GB dvd-skiva rymmer fyra timmar film i högupplöst SP-format. Det betyder att fyra högupplösta avsnitt av tv-serien Napoleon (sammanlagt drygt sju timmar) ryms på två dubbellagrade dvd-skivor. Samlingsobjekten bandas dessutom in på DVD-R engångsskivor. De bibehåller innehållet bättre än omformaterbara DVD-RW.

Att putsa till inbandningar på multimediaspelarens hårdskiva är ett rent nöje. Redigeringen går så lätt och så snabbt att jag inte mera ens tänker på att göra jobbet på datorn. Jag bandar till provs in en gammal 007-klassiker med Sean Connery som James Bond. Inbandningen från vhs-kasett till hårdskiva i LP-format går i realtid. Två timmar film kräver två timmar tid. Men redigeringen går undan på en kvart. Då är både början och slutet finputsade - och tre insprängda reklamavsnitt bortklippta. Jag testar till jämförelse en annan 007-klassiker med Sean Connery som James Bond. Inbandningen från vhs-kasett till hårdskiva i LP-format går i realtid. Och redigeringen är avklarad på mindre än en kvart.

Början och slutet är naturligtvis lätt finputsade. Jag kommer snabbt åt dem att kombinera kapitelsök med snabbspolning. Reklamavsnitten är nästan lika lätta att hitta. Men här kan jag bara använda snabbspolning. Även med fyrfaldig spolningshastighet avslöjas reklamen obönhörligen. Ett klipp (A-B) och reklamen är bortstädad. Användargränssnittet hjälper till med att visa filmklippet i en preview-ruta, speciellt med att visa övergången mellan klippen.

Så - nu har jag alltså två gamla 007-klassiker (sammanlagt fyra timmar) med Sean Connery som James Bond. Lågupplöst inbandade på en enkellagrad DVD-R engångsskiva. Det gamla 4:3-formatet låter sig bra fångas i LongPlay. LP-formatet räcker alldeles utmärkt till. Kvaliteten på den charmigt lågupplösta vhs-inbandningen är givetvis erbarmlig - jämfört den högupplösta Napoleon-inbandningen.

Uppdatering:

Inspelning och redigering på hårdskiva låter bra. Men där finns en obehaglig fälla. Reklamen ställer till med trubbel vid kopiering till dvd-skiva. Filmen låter sig inte kopieras som en en enda sammanhängande helhet. De olika formaten kopieras som skilda titlar. Själva filmen i tre titlar - och varje reklamsnutt som sin egen titel. Och kopieringen dessutom bara i realtid. Mycket opraktiskt.

Lösningen är att investera 10-15 extra minuter och klippa bort (A-B) reklamen på hårdskivan. Då låter sig filmen snabbkopieras som en enda titel på dvd-skivan.

Uppdatering:

Kvaliteten på tv-kanalen SVT Europa är en besvikelse. Det är inte bara så att tv-sändningen levereras lågupplöst. Allt oftare störs bilden av irriterande avbrott och pixelflimmer. Det är stundvis rentav omöjligt att följa med aktuelitets- och nyhetssändningar. Prisvärt? Nej!

Inga kommentarer: