onsdag, januari 16, 2008

VHS är död! Länge leve VHS!

Digi-tv kör repriser av gamla filmer.

Jag tror jag inte avstår från vhs-kasetterna i brådskande takt. Inte så länge jag har två fungerande vhs-spelare.

Vhs-materialets kopiering och redigering på dvd-skivor är tidskrävande och mödosamt. Men tiderna ändras. Finesserna med hdd-skivan i den nya multimediaspelaren återuppväcker intresset för vhs-redigering.

Combospelaren LG RC7000 har numera flyttat ihop med den gamla 23" tv-burken i biblioteket.

En utmärkt kombination. Jag kan valbart spela upp inbandade vhs- eller dvd-filmer. Och dessutom kan jag banda in tv-filmer på vhs-kasett. Eller dvd-skiva. Mycket praktiskt.

Den gamla vhs-spelaren, Sony SLV-SE100, har flyttat ihop med den nya hdd-/dvd-spelaren. Nu kan jag till och med spela upp inbandade vhs-filmer med tv-utrustningen i vardagsrummet.

Helt nytt är att jag kan spela upp en vhs-film och samtidigt manuellt banda in den på multimediaspelarens hårdskiva. Jag får enkelt skräpet bortputsat både i början och i slutet av inbandningen - senast i den fenomenalt enkla redigeringen av hdd-materialet. I det fallet måste jag bara vara närvarande i uppstarten - men inte efter det mera.

Allför många vhs-filmer bandas nog ändå inte in på hårdskivan. Endast då jag vill ha en vhs-kasett tömd för annat bruk. Som till exempel till säkerhetskopior av dvd-skivorna med Stormskärs Maja - och Greven av Monte Cristo. Och den flyttade filmen kan jag ju vid behov snabbkopiera på en dvd-skiva. Om jag behöver utrymmet på hårdskivan. En 2-timmars film låter sig snabbkopieras på tio minuer. Koolt.

Nu återfår den gamla combospelaren sin forlorade ära. Säkerhetskopiorna görs med denna. Som strömmande dvd-/vhs-kopiering (dubbing).

Gamla vhs-kasetter kommer nog att befrias med tiden ändå. Digitaliseringen av tv-sändningarna har fört med sig en massa nya kanaler som för det mesta kör repriser av gamla filmer. Och många av klassikerna har jag redan i min vhs-samling. Allt efter som nya digitala versioner bandas in på multimediaspelarens hårdskiva putsar jag bort de analoga vhs-kopiorna. De digitala versionerna har dessutom en mycket bättre bildkvalitet.

Betalkortet för SVT Europa är försett med ett 11-kanalers Plus-tv-paket. Som från våren 2008 ytterligare kanske kan kompletteras med en scifi-kanal. Med ännu flera filmrepriser. Så - egentligen har jag inget riktigt behov att banda in flera filmer. Jag hinner ju inte ens titta på de jag har.

Uppdatering:

Jag har hittills bara använt mig av standardformatet SP i inspelningar på hårdskivan. Det ger en utmärkt bildkvalitet. En enkel omformaterbar dvd-rw-skiva rymmer dock bara 2-timmar film i SP-format. Om jag bandar in på hårdskivan nya digitala versioner av mina analoga vhs-kopior så kan jag faktiskt unna mig en lägre bildkvalitet. Longplay-formatet LP rymmer exempelvis fyra timmar. Och fyra timmar i LP-format låter sig snabbkopieras på dvd-skiva på tio minuter.

Inga kommentarer: