onsdag, januari 02, 2008

Skräddarsy en egen startsida

En enkel nätsida med en html-tablå.

En personlig, skräddarsydd startsida. Det låter intressant. Då jag surfar på nätet och besöker mer än en sajt så vill jag ha en personifierbar startsida.Som håller koll på allt. Samlar mina länkar, bevakar bloggar, visar de senaste nyheterna, visar klockan, kollar om jag fått mejl och förutspår väder. Vad jag vill, faktiskt.

Jag provar av rena nyfikenheten på den fria gratis webbtjänsten Netvibes. Jag får min önskelista - och lite till. Om jag jobbar på en och samma dator behöver jag inte ens registrera mig.

Netvibes sparar mina personifierade inställningar på lokala kakor (Cookies). Men en registrering gör det möjligt att också spara de personifierade inställningarna på webben. Då kan jag nå min personliga Netvibes från vilken dator som helst. Bara datorn kommer ut på webben.

Den personifierbara gratis webbtjänsten iGoogle är inte riktigt lika mångsidig. Men att å andra sidan hålla koll på alla smarta gratis webbtjänster från Google kan vara svårt. Och det är därför iGoogle egentligen finns till. Det är en startsida som jag själv, som registrerad användare, kan skrädda till - i samma stil som min personliga Netvibes. Men med precisionstjänster - Google Kalender - Google Anteckningar - Gmail - Google Reader - med mera. Både Netvibes och iGoogle ger mig ett eget personligt fack med mina startlänkar.

Men även om det finns stora likheter mellan webbtjänsterna så kompletterar de snarare varandra - än konkurrerar. Om jag väljer att ha någondera i webbläsaren som startsida så kan jag visserligen lägga länkarna i kors.

Fast - egentligen vill jag nog inte ha någondera till startsida i webbläsaren. Jag har redan en förträfflig lösning till personlig startsida - My Local Favorites. Det är en lösning som fungerar och den klarar sig alldeles utmärkt i konkurrens med Netvibes och iGoogle. Startsidan är en enkel nätsida med en html-tablå av mina favoriter till startlänkar. Nätsidan är gjord med tablåprogrammet MS Excel - och den ligger helt enkelt i en egen mapp i datorn. Jag har för all del samma startsida på webben också. Då kan jag nå My Local Favorites från vilken dator som helst. Bara datorn kommer ut på webben.

Men inte behöver jag avstå från Netvibes eller iGoogle för det. De får en alldeles egen rad på startsidan My Local Favorites. I sällskap med den lätt personifierbara finska www fi-söksajten. My Local Favorites är nu en startramp som heter duga.

Inga kommentarer: