söndag, februari 24, 2008

Säkerhetskopiering av Blogger

Bilder ingår dock inte för tillfället.

På jakt med den obändiga söklusten är en ensam och värnlös blogg. Att råka ut för att alla mina inlägg försvinner vore fasansfullt.

Man kan aldrig lita på att blogghosten (eller webbhotellet) har en helt och hållet säker backup-lösning. Saker och ting kan alltid gå fel.

Därför ska man ta extra backup av sina inlägg.

Lotsen Sven har minimerat förlustrisken med att publicera identiska blogginlägg hos minst två olika blogghostar (kopiera & klistra in). Det är jobbigt - det kräver en extra insats. Och dessutom låter sig inte bilder och inbäddade objekt (i olika stilmallar) klistras in lika enkelt som formatterad text. Jag föredrar själv tillsvidare att spara recepten till inläggen. Men, att återställa samtliga inlägg för hand känns inte bra.

En automatisk säkerhetskopiering - och automatisk återställning - lockar faktiskt.

Blogger Backup är ett gratisprogram för Windows som tar backup på hela min Blogger-blogg, inklusive kommentarer. Jag kan välja om jag bara vill ta backup på en del av mina inlägg, eller alla. Programmet gör en lokal Atom/XML-fil på hemdatorns hårdskiva. Tyvärr är det inte alltid lika lätt att återställa inläggen igen. Blogger.com har nämligen möjligheten till en s.k. captcha som man måste fylla in när man skapar ett inlägg. För att verifiera att man är människa. Turligen har jag inte aktiverat captcha på bloggen På jakt med den obändiga söklusten.

En annan tjänst för att ta backup på bloggen (oavsett bloggplattform) är den webbaserade gratistjänsten Blog Backup Online. Den läser dock endast av mina flöden så jag får av naturliga skäl bara backup på en del av det jag skrivit tidigare. Gratisversionen bjuder dessutom bara på 50MB webblagring.

BloggBackup.se är en annan lättanvänd webbaserad gratistjänst för att dagligen, automatiskt spara de inlägg som jag har på min blogg (oavsett bloggplattform). Tjänsten fungerar med alla bloggar som har ett såkallat RSS-flöde som kan användas för backup. Inloggningsuppgifter behövs för att tjänsten kunna göra backup på mer än vad mitt RSS-flöde tillhandahåller. Inloggningsuppgifter behövs också för automatisk återställning.

Bilder ingår dock inte för tillfället. Bloggbackup.se sparar enbart text samt dess formatering (html). Stöd för bilder, stilmallar och dylikt kommer kanske att komma. Automatisk återställning för fler plattformar än Blogger kommer senare. Andra plattformar kan dock återställas manuellt via Exportverktyget.

1 kommentar:

JonasL sa...

Trevligt Sven att du skriver om min tjänst BloggBackup :)