onsdag, februari 13, 2008

Filmredigering är inte alls enkelt

Webben bjuder på en online videokurs.

Gratisprogrammet Windows Movie Maker 2.1 är väl närmast till för att bearbeta hemvävda digitala filmsnuttar. Sådana har jag egentligen inga av. Om jag nöjer mig med att ladda ner videosnuttar från nätet och enbart tittar av dem i oputsat flv-format på datorn, så räcker det fenomenala gratisprogrammet RealPlayer 11 Basic ensamt till.

Men jag är tänd på att putsa till och samla på musikvideon på webben.

Multimediaprogrammet RealPlayer 11 laddar snällt ner videosnuttar i flash-format (.flv). Den webbaserade online-tjänsten Media-Convert konverterar gratis flash-videon till Windows videoformat (.wmv). Och med det är allt klart - för filmredigering i gratisprogrammet Windows Movie Maker 2.1. Ingenting märkvärdigt - jag bara putsar till i början och i slutet av musikvideon.

Men - en webbaserad online redigeringstjänst som Jaycut klarar jobbet lika bra. Och den putsade videomixen låter sig här också laddas ner i wmv-format.

Windows Movie Maker 2.1 är en användarvänlig men ändå rätt häftig lättviktare. Programmet kräver bara 10MB. En 1,4 GHz processor och 256MB centralminne räcker till, samt en par giga fritt skivutrymme för bearbetning av en 4-5 minuters videosnutt.

Användarmanualerna för Movie Maker kommer väl till pass vid inlärningen. Därtill bjuder webben på en förträfflig online videokurs för den första bekantskapen med Movie Maker. Videokursen kräver att gratisprogrammet Adobe Flash Player är installerat i datorn och att man har bredbandsuppkoppling. Men det är värt besväret.

Betalversionen RealPlayer 11 Plus bränner villigt videomaterialet på dvd-skiva. Det är ingen större skillnad i bildkvaliteten om originalet är i oputsat flv-format eller i finputsat wmv-format. Kvaliteten kan givetvis inte bli bättre än originalet.

Min passion att putsa till inbandade tv-filmer har löst sig elegant i multimediaspeldosan. Jag sköter filmredigeringen direkt på speldosans hårdskiva. Det tar mig numera bara tio minuter att putsa till början och slutet i filmen - och att samtidigt radera bort de insprängda reklaminslagen. Besväret belönas med möjlighet till snabbkopiering av filmen på dvd-skiva. En 2-timmarsfilm snabbkopieras på futta 25 minuter i Video-RW-format, och under 10 minuter i Video-R-format.

1 kommentar:

Hjortron sa...

Hej! Är ivrig att föra över från VHS till DVD. Köpte därför på Clas Ohlsons en "Pinnacle INSTANT DVD Recorder "DAZZLE" (ca700:-) och kablage därtill, (med en scart i ena ändan -för videon- och en gul, röd och vit i den andra - motsvarande ing på DAZZLEn! Inget i "video" på DAZZLEn vilket förbryllar mig ska det inte vara någon kabel där?)
Satte DAZZLEn -röd och grann- i HUBen (är det bättre att sätta den direkt i datorn?) sedan jag installerat . Prövar och då kommer meddelandet "Instant DVD-recorder har slutat att fungera" ... Clas O sa att jag kunde ringa deras data-support men de har stängt under helgen. Tänkte kasta ut en chansning till er! Har en ny dator SCALEO L och i den finns ju Windows Videored - kan jag använda något annat program och lämna tillbaka DAZZLE? OM du svarar så förklara tydligt vilken sorts kablar jag ska ansluta och var!!
Har tipsboken Svendsens VHS till DVD i praktiken - men den känns lite gammal nu - men kanske finns där något?
Tacksam för svar!Men nu till en gedigen sporthelg via TV!