söndag, februari 17, 2008

Virtuella skrivbord på webben

Webb 2.0 funkar ju i alla OS-miljöer.

Att registrera ett gratiskonto på Diino.se går på en kick och det ger mig 2Gb utrymme för webblagring och fildelning. Överföringarna till och från Diino är säkrade på ett sätt som räcker också inom företagsvärlden.

Jag hämtar hem/installerar ett litet windows-program (som går att köra från en usb-pinne).

Och efter inloggning - är det bara att dra-och-släppa dokument, musik, videon eller något annat till Diino-kontot. Imponerande snyggt gjort är det också och allt på Diino-kontot har jag tillgängligt från varje nätansluten dator.

Det som verkligen lyfter Diino är möjligheten att dela ut webbmappar med lösenord - eller mejla en länk som gör att andra kan ladda hem en fil. Säker lagring är inte heller det enda Diino erbjuder - med ett användarkonto medföljer också krypterad e-post och möjligheten att strömma sin musik till vilken nätansluten dator som helst.

I grunden påminner de nya webb 2.0-tjänsterna om fildelningen i Diino. Men Diino är en windows-baserad tjänst. Webb 2.0-applikationer funkar ju online i alla OS-miljöer - i princip. Webb 2.0-multimediaskrivbord (som Wixi) och webb 2.0-projektskrivbord (som Stixy) öppnar sig direkt i webbläsaren.

Wixi - Ett multimediaskrivbord på nätet

Den webbaserade fildelningstjänsten Wixi.com är ett multimediaskrivbord som öppnar sig i webbläsaren. På skrivbordet lägger (laddar) jag upp mina multimediafiler - bilder, musik och film. Den integrerade mediaspelaren spelar upp materialet direkt i webbläsaren. De flesta filformat stöds. Det är bara att logga in på skrivbordet och så har jag tillgång till mina filer från vilken nätansluten dator som helst.

Det är skäl att vara medveten om att filerna är publika från början. Alla som är Wixi-medlemmar kan i princip se filerna. Jag måste aktivt ändra, när jag laddar upp, om jag inte vill att andra på Wixi ska kunna se filerna (och kopiera dem till sina Wixi-skrivbord).

Wixi handlar om att dela med sig av så mycket som möjligt. Man kan gå in på andras Wixi-bord, hålla muspekaren över en fil och välja att lägga den till sitt eget Wixi-skrivbord. Det är verkligen enkelt att kopiera andras multimediafiler. Det går också att skicka en länk till vänner och bekanta så att de kan se filen i webbläsaren - utan att behöva vara medlem på Wixi. Givetvis kan man också bädda in filen på bloggen eller webbsajten.

Begränsningarna i användningen är inte oöverkomliga. Jag kan ladda upp filer som är 100MB stora till mitt lagringsutrymme på 3GB och jag kan titta på 500MB av mina uppladdade multimediafiler per dag.

Stixyboard - Att planera på anslagtavla

På den webbaserade fildelningstjänsten Stixy.com kan jag gratis skapa anslagstavlor (stixyboards) i webbläsaren. Anslagstavlorna kan jag sedan dela ut till mina samarbetsparter. På anslagstavlan kan jag och samarbetsparterna placera små anteckningar, bilder, filer och att-göra-lappar. Man kan använda anslagstavlor för allt möjligt - att planera samkväm, projektarbeten eller publikationer.

Det hela syns fungera väldigt smidigt och lätt. Det är enkelt och roligt att jobba med Stixy. Det är ett intuitivt sätt att jobba utan mappar och olika dialogrutor. Men Stixyboard saknar tillsvidare egentliga respons- och chatverktyg för samarbetsparter att diskutera eller lämna feedback. Det minskar möjligheten att använda stixyboard som ett proffsigt projektverktyg. Kommunikationslösningar så som chat, mail och liknande är dock på väg. Stixy (beta) är som många andra webb 2.0-tjänster ett "work-in-progress".

Inga kommentarer: