fredag, februari 22, 2008

Värna om Visa-kortuppgifterna

Jag klickar med musen på fel länk.

Nero 7 Premium och RealPlayer 11 Plus har återtagit sina platser på skrivbordet. Jag är en visdom rikare. Windows-funktionen Systemåterställning rättar inte till alla mina misstag.

Nero 6 Express är ett ganska anspråklöst dvd-verktyg. Men då mina försök att återställa Nero 7 Premium misslyckats tar jag till dvd-bränningsfunktionen i RealPlayer 11 Plus för lagringen av mina videoredigeringar.

Men -
återställningen av RealPlayer 11 Plus genererar en extra fakturering på mitt Visa-kort. Automatiskt - utan någon som helst förvarning.

Jag vet nu vad jag gör fel. Både i fallet Nero och i fallet Real. Uppdateringar ska inte göras med vardagslogik och allra minst med alltför stor ärlighet i sinnet.

Lösningen till att återställa uppgraderingen Nero 7 Premium är att installera den på tomt bord. Som en separat, komplett programinstallation. Och tomt bord får jag till stånd med att avinstallera alla Neros programrudiment med serviceprogrammet Nero Clean Tools.

Lösningen till att återställa uppgraderingen RealPlayer 11 Plus är att ladda ner och installera gratisversionen på tomt bord. I stället för att skapa ett nytt Real-konto så meddelar jag att jag redan är registrerad. I och med inloggningen, och då jag insisterar på att det är gratisversionen jag vill ha, laddar sig RealPlayer ner och installerar sig snällt med intakta Premium-funktioner (RealPlayer 11 Plus).

Om jag i ärlighetens namn uppger att det är en Plus-version jag vill ha så genereras en extra fakturering på mitt Visa-kort. Automatiskt - obönhörligt. Det enda som behövs är att jag klickar med musen på fel länk. Och att jag har kortuppgifterna till mitt Visa konto registrerade på Real.

Jag raderar omedelbart mina kortuppgifter från Real-registret.

Kortuppgifterna för mitt Visa-konto behövs inte för återställning av RealPlayer 11 gratisversionen. Samma installationsteknik fungerar också på en annans dator. Min kompis har nu RealPlayer 11 Plus med intakta Premium-funktioner på sin dator. Utan en enda extra Visa-transaktion. Det lindrar aningen värken i mitt snikna sinne.

Som inloggad Real-medlem har jag för all del två olika länkar till buds för ominstallation av min betalda programvara. Men ingendera länken fungerar. Den ena länken för mig till ett meddelande om systemfel. Den andra erbjuder mig bara tidigare gratisversioner av RealPlayer.

Real bjuder givetvis inte på någon uppenbar responskanal på sin sajt. Och inga direkta e-postadresser heller. Den enda responskanalen jag hittar reagera inte alls på mina mejl. Real-sajten uppmanar till direkt telefonkontakt till supporten. I USA. Det ska jag snart prova mig på med min Skype-telefon. Och så har jag ju som Real-medlem adressuppgifterna till faktureraren. Jag kan försöka mig på den gamla hederliga snigelposten.

Jag har en minnesbild av att jag tidigare gjort trygga Visa-köp. Exempelvis på Apples musikshop iTunes. Och - i arrangemangen av mina Skype-krediter. Det är bäst att jag kollar in att de faktiskt, såsom jag minns, verifierar varje enskilt Visa-köp med min bank. Om jag inte får en förvarning så är det nog säkrast att jag raderar kortuppgifterna till mitt Visa-konto från dessa sajter också. Jag gör det kanske ändå.

Inga kommentarer: