fredag, februari 01, 2008

Online webbtjänster i Ubuntu

Helt typriktigt med Mozillas Firefox.

Är operativsystemet Windows faktiskt den enda lösningen för den breda massan? I dagsläget är svaret - ja. Men inom 2-3 år finns förutsättningar för att situationen ändras. Användningen av IT till nytta och nöje blir alltmer oberoende av operativsystemets typ och märke.

Parallella operativsystem ställer för stora resurskrav - både på användaren och på datorn.

Det är ett exklusivt nöje för en handfull utvalda. De stora aktörerna på OS-marknaden är inte heller alltför benägna att tillåta tillfällig uppstart av inbäddade parallella OS-miljöer, även om det tekniskt sett är helt möjligt.

Men det finns redan programtjänster som är oberoende av operativsystemet. Det är fråga om Web 2.0-applikationer som bygger på Ajax-tekniken. Med andra ord webbaserade online-programtjänster som används direkt i webbläsaren.

Förutsättningarna för att använda Web 2.0-applikationer är en snabb uppkoppling på internet och en tillräckligt spänstig dator. Jag har ett 2M-adsl-bredband till mitt förfogande. Och den stationära Scaleo-datorn har bevisligen tillräckliga resurser. Sina modiga två år till trots. Och så har jag Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon i bruk. Jag kan helt enkelt simulera en situation där jag har skaffat mig en märkesdator med operativsystemet Ubuntu förinstallerat. Och dessutom - typriktigt med Mozillas webbläsare Firefox färdigt installerad.

Vägen till framgång visar att operativsystemet ska vara förinstallerat i konsumentdatorn. Microsofts operativsystem Windows är förinstallerat i mer än 99% av dagens konsumentdatorer. Apples operativsystem Mac OS X är förinstallerat i trendriktiga och exklusiva statusdatorer - men numera också i ekonomidatorer för stilmedvetna konsumenter. Operativsystemet Mac OS X påminner starkt om MS Windows - och de mest bekanta windows-funktionerna kan dessutom utnyttjas parallelt. Och allt detta har gett resultat - Apples bärbara Mac-dator är den mest sålda märkesdatorn i USA just nu.

Linux-operativsystemet Ubuntu finns försinstallerat i ett fåtal märkesdatorer. Ubuntu påminner också starkt om MS Windows. Men den breda massan är inte (ännu) benägen att överge lokalt installerade programvaror till fördel för webbaserade online-applikationer.

Men jag är intresserad av att testa frestelserna och bonus-förutsättningarna. Jag har redan använt en hel del webbaserade online-applikationer i Windows-miljön. Att göra en jämförande studie i Ubuntu-miljön kanske ger en del riktgivande svar.

Jag vill dessutom ha klart för mig i vilken mån jag föredrar datorbaserade Ubuntu-applikationer fastän jag i princip strävar till totalanvändning av webbaserade online-tjänster. Google får visa vägen. Google är mer än en söktjänst. Företaget ger mig fotoalbum, kalender, kontorsprogram, karttjänster, chattprogram och mycket annat helt utan kostnad. Häng med och upptäck funktioner du inte visste fanns.

Inga kommentarer: