söndag, december 23, 2007

Klipp filmen gratis på webben

Jaycut begränsar inte filmens längd.

Att redigera video behöver inte vara dyrt eller krångligt. Jag kan göra det direkt på datorn - eller online på webben.

Med gratisprogrammet Windows Movie Maker 2.1 gör jag det enklast - direkt på hemdatorn.

Till och med enklare än med redigeringsprogrammet Nero Vision 4 i betalsviten Nero 7 Premium Realoaded.

Om jag inte använder mig av en windows-dator, eller om jag jobbar på en främmande dator, så kan jag använda mig av fenomenala videoredigeringsprogram som körs online på webbläsaren. Jag erbjuds inte lika många finesser som i avancerade redigeringsprogram men nog så när samma finesser som i Windows Movie Maker.

En webbaserad redigeringstjänst gör det dessutom enklare att dela med mig av mina videosnuttar eller filmstrippar. Den färdigredigerade filmen lagras nämligen direkt på en publikationsserver. Två utmärkta online-alternativ är Yahoo-servicen Jumpcut samt Googles Youtube Remixer. Youtube Remixer är så till vida elegant att man kan klippa till filmstrippen utan trixande.

Videoredigeringstjänsterna är gratis. Men man måste givetvis registrera sig. Min personliga favorit är varken Jumpcut eller Youtube Remixer. Jag använder helst den svenska redigeringstjänsten Jaycut. För att den är svenskspråkig förstås - men främst för att Jaycut inte begränsar filmens längd - och för att den godtar så många olika filformat. Till och med rippade flashvideon - direkt i flv-format.

Windows Movie Maker 2.1 hanterar suveränt både avi- och wmv- men inte flv-formatet. För flv-konvertering använder jag mig av den webbaserade konverteringstjänsten Media Convert. Gratis visserligen. Men detta extra besvär slipper jag alltså med redigeringstjänsten Jaycut.

Det roliga med videoredigeringstjänsten Jaycut är att den i så mycket uppför sig som redigeringsprogrammet Windows Movie Maker. Efter det som jag övat mig igenom den fina videokursen på PIM om Windows Movie Maker så har jag inga svårigheter att klara mig i Jaycut.

Jaycut sparar dock inte filmen automatiskt. Jag måste klicka på Förhandsgranska/Spara och ge filmen ett namn. Filmen sparar sig då i mappen Sparade mixar. Då är den inte publicerad ännu - och jag kan när som helst återkomma till den - med fortsatta redigeringar. Övergångarna från ett klipp till ett annat är riktigt smart och överskådligt i Jaycut. Jag har två parallella spår - Video A och Video B. Mycket praktiskt.

Det är lätt att klippa bort snuttar från filmens början och från dens slut. Men om jag vill klippa till i mitten av filmen i Jaycut så får jag lov att trixa med samma filmklipp i dubbel upplaga. Jag beskär slutet på den ena - och början av den andra. Lätt som en plätt.

Att komplettera filmsnuttar med tal, musik, bilder och schyssta överlappningar kan göra underverk. Videoeffekter och texter ska man dock vara sparsam med. Liksom med kryddor i matlagningen.

När jag tycker filmen är klar för publikation så klickar jag först på knappen Publicera mixen och fyller i uppgifter om filmen. När jag är klar med det så klickar jag på knappen Publicera. Jaycut ger mig två länkalternativ till filmen. Bädda in har jag använt i bloggen Endast Tomten är vaken. Den blev väl fin? Dela med har jag använt som bildlänk i bloggen Sju Själars Tempel. Dörrklockan ringer - jag tror minsann det är polisen.

Om jag inte vill ha filmen publikt på nätet kan jag ladda hem den till den egna privata datorn. I samma (höga) upplösning som jag laddade upp den i. Den färdigredigerade filmen går sedan att bränna på en dvd-skiva som jag kan skicka även till den som inte har någon dator. Jaycut laddar ned filmen i wmv-format - färdigt att spelas upp exempelvis i Windows Media Player. Om jag av någon orsak vill ha den i avi-format så använder jag mig av samma webbaserade konverteringstjänst som ovan - Media Convert.

Uppdatering:

Filmen på Jaycut går inte längre att ladda ner på datorn i wmv-format i samma höga upplösning som den laddats upp i. Bildkvaliteten motsvarar numera densamma som i flash videosnuttar på t.ex. Youtube som konverteras och laddas ner i wmv-format.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!

Om vi inte ändrat i koden under natten så ska man fortfarande kunna ladda ner sin klippa film i högupplöst kvalité, 640x480 (eller 4ggr så många pixlar som YouTube-visning).

Mvh,
Jonas från JayCut :)