onsdag, december 26, 2007

Konsumentvänligt Office-paket

OpenOffice.org känns så onaturligt.

Jag har obegränsad tillgång till kontorsprogramsviten MS Office 2000 Premium. Och jag har inga större orsaker att avstå från den - eller att självmant uppgradera till programsviten MS Office 2007. Programpaketet Office 2000 har klarat migrationen från Windows NT4 till Windows 2000 - och till Windows XP. Och jag hoppas det hänger med i migrationen till Windows Vista.

Programsviten MS Office 2007 är ingen billigvara - 482 euro.

Men ingen jag känner köper denna version. Alla har en skolelev i bekantskapskretsen. Bulvanpriset för programsviten MS Office 2007 Home & Student är endast 130 euro.

Jag är dessutom nöjd med MS Office 2000. Och programsviten fungerar bra också på lite äldre datorer. De nya x-filerna i MS Office 2007 klarar jag av i MS Office 2000 via tillägget Microsoft Office 2007 Compatibility Pack. Konverteringen för konkurrerande Office-paket sköter jag vid behov med den webbaserade tjänsten Docx Converter.

Programsviten MS Office 2007 går nu online/live med tillägget Office Live Workspace. Jag kan gratis granska, dela och lagra mina Office-dokument över nätet. Det krävs dock att jag har MS Office installerad på datorn för att kunna komma åt och redigera filerna. Webbtjänsten är gratis men kräver registrering. Min Live ID på Live Hotmail räcker bra till. Totalt kan jag lagra 1000+ dokument på Microsofts servrar och ge andra tillgång till dessa via lösenord.

Jag har dessvärre saknat den bekanta programsviten MS Office i Linux-miljön. Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon bjuder endast på konkurrerande snarlika Office-alternativ. Jag har inte förmått mig att självmant använda Office-alternativ såsom programsviten OpenOffice.org. Ett alternativ ser dock ut att bjuda på den bekanta Office-miljön i Ubuntu - den webbaserade Office-tjänsten Live Documents.

Live Documents är en ny gratis webbaserad kontorsprogramsvit som är helt kompatibelt med Microsofts Office 2007. Både till utseende och till beteende. Idén liknar den bakom Google Docs där användare kan skapa, redigera och dela dokument över nätet. Live Documents är webbaserat men det kan, som ett tillägg i MS Office 2000, också användas offline.

Live Documents synkroniserar (Push & Pull) automatisk offline-dokumenten på MS Office 2000 med online-dokumenten på webben. Det gör Live Dokuments till ett praktiskt Office-verktyg i Linux-miljön. I samspel med MS Office 2000 i windows-miljön.

Microsoft tar på allvar upp konkurrensen med webbaserade Office-produkter. Men Office Live Workspace är inte en webbaserad Office programsvit såsom Google Docs eller Live Documents. Det är fråga om gratis webblagring - och fildelning. Användarna slipper mejla varandra officedokument - eller synkronisera dokumenten på olika datorer via portabla flashminnen.

Google Docs, Googles webbaserade Office-alternativ har många entusiaster. Själv har jag inte förmått mig att ersätta Word, Excel och PowerPoint med alternativen i Google Docs. Men jag använder med framgång Google Docs som publikationsverktyg på webben - bland annat för inlägg kring Linux-problematiken under mina självstudier.

Office-konkurrenten Zoho är ett sammelsurium av programsviten OpenOffice (offline) samt Live Documents och Live Office Workspace (online). Zoho låter numera läsa dokument från den webbaserade ordbehandlaren Writer även när man inte var uppkopplad till internet. Zoho har kompletterat sina verktyg med en plugin till Microsofts Office 2007. Med hjälp av denna kan man spara sina dokument från Microsofts Office-program direkt till sitt Zoho-konto på webben. De ger också möjligheten att koppla webb-mapparna så att de ser ut som vilka mappar som helst på datorn. Det gör det enkelt att alltid nå sina Zoho-filer via webben.

Även om Zoho-alternativet erbjuder mycket så anser jag med fog att Live Documents är ett mera konsumentvänligt Office-alternativ. Zoho synkroniserar vid behov offline- och online-dokumenten men sparar dessvärre dokumenten i sitt eget filformat. Live Documents synkroniserar offline- och online-dokumenten automatiskt - och utnyttjar i direkt samspel Microsofts Office-filformat i dokumenten.

Uppdatering:

Dessvärre går jag ännu april 2008 i väntan på Live Documents. Ännu har inte min registrerade användarkod aktiverats. Offline-funktionen Live Documents Desktop Client kräver inloggning.

Uppdatering:

Programsviten MS Office går visserligen live med online tillägget Office Live Workspace - men - automatiken i inlägget Office Live Add-in gäller bara för MS Office XP-, 2003- och 2007-versionerna. Inte för min MS Office 2000. Lagringen och visningarna i Office Live Workspace låter sig dock skötas manuellt.

Inga kommentarer: