söndag, december 09, 2007

Dammsamlande kabeltrassel

Mina vardagsbehov är för exotiska.

Att dra långa nätverkskablar genom huset är inte särskilt roligt och det är inte alla gånger trådlöst wlan-nätverk fungerar tillfredsställande. I sådana fall kan nätverk via elkontakterna vara ett alternativ.
Nu kommer en Homeplug-router från Zyxel som har just den möjligheten. Routern innehåller också tre nätverksportar samt stöd för trådlöst wlan-nätverk. Pris - drygt 220 euro.

Homeplug-tekniken går ut på att jag helt enkelt överför nätverkssignalerna via det vanliga elnätet och på så sätt slipper dra kablar. Homeplug-routern har dessutom stöd för att skicka signalerna från wan-porten via elnätet, som gör att jag enkelt kan ha routern i ett rum medan adsl-modemet står i ett annat. Väljer jag att använda mig av Homeplug-tekniken måste jag dock se till att ha en Homeplug-omvandlare i andra ändan som gör om strömkontakten till ett vanligt nätverksuttag.

Men - detta är teori - lösningen med Homeplug-omvandlare (a' 150-230 euro) fungerar säkert bra om jag bara kopplar windows-datorer till varandra över elnätet. Det skrivs dock inte ett knyst om möjligheten att koppla upp en extern hårddisk över elnätet. Ingen knystar heller om möjligheten att koppla upp ip-telefonen över elnätet. Kanske mina behov helt enkelt är för exotiska för vardagen?

I praktiken har jag inget behov att skicka wan-signaler via elnätet. Det gör jag faktiskt bättre via husets interna telefonkablar. Telefonnumret som adsl-bredbandet är knutet till fungerar färdigt i flera telefonjack på olika håll i huset. En behändig plug konverterar uttaget för linjetelefon och wan-signal. Men jag kan bara ha i bruk en adsl-modem/router i taget. Linjetelefonen kan användas i alla telefonjacken - ja, fast - inte numera. Telefonnumret togs ju i bruk i ip-telefonen - som kopplas upp via routern. Det allmänna kabeltrasslet blir inte bättre av kabelförgreningar och förlängningskablar för parallelltelefoner. Mycket förtretligt. Men wan-signalen kan jag i alla fall ta ut i flera telefonjack på olika håll i huset.

Jag kopplar till provs två routers till varandra. En 68 euros Zyxel 660HW-router (med inbyggd adsl-modem) har fyra nätverksportar samt stöd för trådlöst wlan-nätverk. Min gamla A-Link Roadrunner-router (också med adsl-modem) har fyra nätverksportar och låter sig villigt kopplas till slav. Men - nu har jag i stället en lång nätverkskabel genom huset. Mycket förtretligt. I detta sammanhang uppstår faktiskt ett tredje exotisk behov i att utnyttja nätverk via elkontakter. Men ingen knystar om den möjligheten heller.

Så - nätverkskabeln hängs i stället upp i taket för att minimera snubbelfaran. Vackert är det inte. Men så får det vara tills jag har testat färdigt.

Jag flyttar på ip-telefonen till den andra routern i biblioteket. Lotshustrun residerar nämligen i biblioteket tillsammans med den trådlöst wlan-uppkopplade bärbara Amilo-datorn. Den antika stationära reservdatorn är inskuffad i bokhyllans barskåp. Fullt funktionsduglig - trådlöst uppkopplad via externa wlan-adaptern Trust NW-3100. Så - nu kan jag vid behov koppla någondera eller bådadera med nätverkskabel till routern.

Wlan-adaptern Trust NW-3100 kan förresten också konfigureras till sändare. Jag kan faktiskt vid behov koppla windows-datorer trådlöst till varandra.

Eftersom bägge routers delar ut ip-adresser uppstår konflikter. Ip-telefonen är speciellt känslig - den upphör helt enkelt att fungera om den inte får sig en tilltalande ip-adress. Konflikterna uppstår oftast då datorerna stängs av i viloläge - och då bredbandets bägge routers samtidigt stängs av. Det har sina nackdelar att hantera elslukare klimatsmart. Om telefonens ip-dosa blinkar rött är den enda rätta lösningen att lämna den i fred - och att boot-starta om datorerna.

Nätverkskablarna är inte de enda dammsamlarna. Varje liten pryl har en egen strömkabel - och en egen unik strömkälla. I bland är strömkällan integrerad i stöpseln - i bland är strömkällan extern med en egen strömkabel. Varje trådlös pryl har en egen unik laddare - och laddaren har en egen strömkabel. Vissa trådlösa prylar har både laddare och trådlös basstation - vardera med egna strömkablar - i bland kompletterade med usb- och telefonkablar.

Högtalare, hörlur och mikrofon bara ökar på kabeltrasslet. Och - digitalt tv-tittande på datorn minskar inte heller på trasslet. Men - kanske den trådlösa Bluetooth-tekniken fungerar utan extra kablar?

Inga kommentarer: