onsdag, september 17, 2008

Dvd-bränning till vardagsbehov

Gratisprogram för Windows XP.

I operativsystemet Windows XP kan jag i princip bara bränna cd-skivor. Att kunna bränna dvd-skivor är förstås en fördel, men det är inget jag absolut måste köpa Windows Vista för. Bränningsprogrammet Nero finns nämligen färdigt förinstallerat i min stationära xp-dator Scaleo.
Och likaså i lotshustruns bärbara xp-dator Amilo.

Även om Nero finns förinstallerat när datorn köps så betalar man ju givetvis för programmet indirekt via kostnaden för datorn. Programsviten Nero 7 Premium Reloaded representerar i dag ett inköpsvärde a' 46,90 euro.

På bärbara vista-datorn Nemi finns konkurrerande bränningsprogrammet Roxio förinstallerat. Jag har dock min beprövade multimediaprogramsvit Nero 7 Premium installerad som fullversion också i Windows Vista.

Situationen är en annan om varken Nero eller Roxio finns förinstallerat när datorn köps. Windows bränner visserligen bara förvarings- och säkerhetskopior, som 0,6GB data-cd i Windows XP eller 4,7GB data-cd/dvd i Windows Vista. Den funktionen räcker dock bra till för oss vanliga människor.

Det finns gratisprogram för Windows XP, som i princip klarar det som vi vanliga människor kan tänkas behöva av ett cd/dvd-brännarprogram. Gratis brännarprogram, som Burnaware Free och CDBurner XP med flera, klarar elegant av cd/dvd-bränning i Windows XP, som att skapa en musik-cd/dvd från musikfiler i mp3-format eller att ta backup på datafiler genom att bränna filerna till en skiva som data-cd/dvd.

Windows Vista bjuder på avancerade cd/dvd-funktioner i samband med tilläggsprogram (Sonic Burn Plug in) i Windows Media Player, Windows Photo Gallery och Windows Movie Player. Windows Media Center utnyttjar i Windows Vista samma cd/dvd-tillägg (Sonic Burn Plug in) men jag kan inte bränna video-dvd av inbandade tv-program (.dvr-ms) direkt i Windows Media Center. Mycket opraktiskt.

Betalprogrammet Nero är marknadens populäraste programvara för bränning och har allt som behövs för att kunna skapa, kopiera, redigera och organisera digitala media. Oavsett om det handlar om musik, filmer, bilder eller TV så finns verktygen för att ta hand om data på ett professionellt sätt. Med friare tyglar än i konkurrerande Roxio.
Så - istället för att bråka med bristerna i avancerad dvd-bränning i det förinstallerade bränningsprogrammet Roxio Creator 9 så använder jag med framgång min färdigt konfigurerade programsvit Nero 7 Premium.

Uppdatering:

Men någon mediedator behöver jag egentligen inte i hemmets nöjescentrum. Multimediaspelaren Sony RDR HXD870B (hdd/dvd) klarar ohämmat av säkerhetskopieringen av inbandade tv-filmer. Och snabbt dessutom.

Den bekvämaste och snabbaste metoden för säkerhetskopiering av inköpta (eller inbandade) video-dvd-skivor är att ta spegelkopior (.iso) av dvd-filmerna med gratisprogrammet DVD Shrink. Det kräver förstås att man har tillräckligt med lagringsutrymme på hårdskiva.

Inga kommentarer: