onsdag, juni 25, 2008

Maxtor OneTouch i Ubuntu

Långsamma överföringar stressar.

Fildelningen i hemmanätverket fungera klanderfritt på den externa 320GB näthårddisken Maxtor Shared Storage. Men bara på hemmadatorerna med operativsystemet Windows XP eller Windows Vista.

Jag har däremot inte klarat av att utnyttja Maxtor-näthårddisken i Linux-operativsystemet Ubuntu. Det finns ganska sparsamt med lösningar på detta problem. Efter ett antal studier av lösningar på olika Linux-forum kommer jag till den slutsatsen att det är säkrast att jag tillsvidare avstår.

Hemelektronikkedjan Gigantti (Elgiganten) är en osannolik plats för it-fynd. Men eftersom den är så närbelägen brukar jag ibland fönstershoppa med att promenera igenom försäljningslagret. Och en dag nappade det. En hel hyllrad var fylld med usb-kopplade externa hårdskivor. Jag fastnade för den externa 750GB usb-hårddisken Maxtor OneTouch (Iterasi: Maxtor OneTouch 4 Plus). Trots priset - 149 euro.

Kompatibilitet i automatisk säkerhetskopiering utlovas visserligen endast för Windows och Mac OS X. Men jag har en misstanke att datorerna via usb-kopplingen kan utnyttja Maxtor OneTouch för fildelning. Och min misstanke besannas. Fildelningen begränsas inte enbart till hemmadatorerna med operativsystemet Windows XP SP3 eller Windows Vista SP1. Maxtor OneTouch uppenbarar sig också på arbetsbordet till Linux-operativsystemet Ubuntu 8.04. Till och med på Ubuntu 7.10. Mycket praktiskt.

Jag har avlastat datorerna med att lagra skrymmande filer på den externa 320GB näthårddisken Maxtor Shared Storage. Men långsamheten i överföringen av säkerhetskopierade dvd-filmer stressar. Den externa 750GB usb-hårddisken Maxtor OneTouch känns befriande snabb. Och den portabiliteten mellan datorerna tjusar.

Maxtor OneTouch är förhållandevis tyst i uppspelningen av filmer men tanken att släpa den till vardagsrummets nöjescentrum avskräcker. Näthårddisken Maxtor Shared Storage har snällt låtit mig använda usb-minnesstickor. Jag kan inte motstå frestelsen. Maxtor OneTouch usb-pluggas i Maxtor Shared Storage. Min misstanke besannas - Maxtor OneTouch uppenbarar sig på Windows Utforskaren som en usb-minnesenhet till Maxtor Shared Storage. Nu har jag en gemensam minneskapasitet på 320+750GB för säkerhetskopierade dvd-filmer på hemmanätverket.
En portabel personlig minnesenhet som kan adderas till en gemensam minnesdepå på hemmanätverket. Mycket praktiskt.

Inga kommentarer: