fredag, september 05, 2008

Såsom i Vista - så ock i XP

XP-alternativet till ReadyBoost.

Den 3-årige stationära XP-datorn Scaleo har futtiga 512MB minne. Futtiga - med dagens mått mätt. Operativsystemet Windows XP är faktiskt aningen piggare efter SP3-uppdateringen. Dock inte så flinkt som Windows Vista SP1 i bärbara Vista-datorn Nemi - med sina 3GB som centralminne.

Jag sitter ofta med Windows XP på stationära Scaleo-datorn och är avundsjuk på Vista-datorn Nemi som kan använda den inbyggda ReadyBoost-funktionen.

Prestandaförbättringsprogrammet eBoostr är ett XP-alternativ till Vistas ReadyBoost. I och med det kan även äldre datorer bli betydligt snabbare när det gäller hantering av olika typer av filer och program. Det är en utmärkt lösning för stationära Scaleo-datorn, som har Windows XP och 512MB centralminne. Programmet är inte gratis - det kostar nästan 16 euro. Men jag kan ladda ner och 'testa' eBoostr utan kostnad - 4 timmar åt gången. Jag pluggar i nyinköpta ReadyBoost-kompatibla minnestickan Kingston DataTraveler USB Flash Drive 4GB (17 euro). Jag kan välja hur mycket som skall lagras i cache-minnet, rekommenderat är minst 1GB, högst 4GB.

Jag konfigurerar cache-minnet på usb-stickan till optimala 2GB. Och visst bir det sprutt i XP-datorn. Riktigt märkbart. Den enda nackdelen är att jag måste starta om datorn var fjärde timme.

Vista-datorn Nemi togs i bruk med samma program som är i bruk i XP-datorn Scaleo. Eller nästan. Windows Mail och Windows Photo Gallery följer med i Windows Vista. Motsvarande Live-versioner för Windows Vista och XP, Windows Live Mail och Windows Live Photo Gallery, är installerade på XP-datorn Scaleo från tidigare.

Jag uppdaterar Desktop Search i Windows XP till Windows Search 4.0. I Windows Search 4.0 för Windows Vista och XP sker sökningen intuitivt i realtid. Men i Windows Vista är sökfältet förstås inbyggt i Start-menyn.

Program och funktioner som Windows Media Center och Windows Aero Glass kan jag bara få som bonus med Windows Vista. Vista-program som Windows Movie Maker, Windows Media Player och Windows Defender har jag faktiskt sedan länge haft i Windows XP. Media Center-programmet Nero Home är vid behov mitt XP-alternativ till Windows Media Center i Vista.

Uppdatering:

Mitt Windows XP-skrivbord är verkligen asketiskt. Men fullt funktionabelt. Bara en massa trista ikoner uppradade i stram ordning. En dynamisk Start-meny och en statisk Office-programdocka är de enda dekorationerna i Winndows XP. Hittills.

Nu har jag som Widgets på Windows-skrivbordet en stilig analog klocktavla och en månadskalender. Nödvändigt? Nej, men dekorativt. Och så har jag tagit i bruk en Apple-inspirerad animerad programdocka i Windows XP - Stardocks Objectdock. Den sitter faktiskt bättre på Windows-skrivbordet än det konkurrerande Apple-derivatet RocketDock. Vista-funktioner? Nej, men dekorativt.

Uppdatering:

Mera Vista-frestelser för Windows XP står i kö. Jag fräschar upp Windows XP med en Vista-liknande Start-meny, med ett inbyggt sökfält dessutom - via betaversionen av gratisprogrammet ViStart.

Men - då varken programmen i startmenyn eller sökmotorns databas är integrerade med Windows så är den egentliga behållningen förvirrande - och rent kosmetisk. Jag avinstallerar härligheten och återgår till startmenyn och sökmotorn i Windows XP.

Inga kommentarer: