onsdag, juli 23, 2008

Fläktar av stilig Apple-design

Måttliga krav på datorprestanda.

Ytterligare en fläkt av stilig Apple-design i en karg pc-miljö. Apples operativsystem Mac OS X visar de aktiva programikonerna i en animerad docka på skrivbordet.

Det fenomenala programmet RocketDock ger mig samma stiliga funktion på skrivbordet hos Windows XP/Vista. Och helt gratis dessutom.

RocketDock skapar ett animerat startfält, en docka med ikoner för snabbstart av valfria program, genvägar eller mappar. När jag för musen ovanför en ikon ändras utseendet och vald ikon zoomas upp. Effekten är riktigt snygg.

Jag kan ändra inställningarna för position på skärmen, både vågrätt och lodrätt placering och hur långt in på skärmen jag vill ha dockan. Det följer även med flera teman för utseende och fler kan laddas hem via tillverkarens hemsida om så önskas - själv är jag nöjd med det transparenta standardtemat. Urvalet med nya ikoner är stort. Och mera finns ute på internätet. Om leklusten tar överhanden.

Att lägga till nya genvägar till dockan är väldigt enkelt. Jag tar en existerande genväg och drar den till dockan och placerar där jag vill ha den. På så sätt kommer jag snabbt åt det jag vill och slipper ha en massa genvägar spridda på skärmen. RocketDock ställer dessutom måttliga krav på datorns grafikhantering och prestationsförmåga. Det fungerar faktiskt lika bra i gamla stationära XP-datorn Scaleo som i nya bärbara Vista-datorn Nemi.

Jag är alltmer nöjd med att jag inte föll för MacBook Pro-frestelsen hösten 2007. Erfarenheten av Dell XPS 1530 på Windows Vista SP1 är enbart positiv. Fast jag följer nog ändå med på en kant i Mac-världen.

Uppdatering:

Lotshustrun krävde vid första åsyn av min animerade programdocka samma implementation på sin gamla bärbara XP-dator Amilo. Alla hennes aktiva program, genvägar och mappar ståtar nu ensamt i programdockan. Utan en massa genvägar spridda på skärmen. Mot en ny stilig skrivbordsbakgrund, med några stilenliga widgets till dekoration.

Uppdatering:

Den animerade programdockan Stardock ObjectDock är faktiskt ett ännu bättre windows-alternativ i Vista och XP. Programdockan sitter bra också i bildskärmens nedre kant och den lämnar utrymme för programlisten. Dessutom får man programdockan att tillfälligt hoppa upp ovanpå övriga öppna fönster med att föra musmarkören nerom bildskärmens kant. Mycket praktiskt.

1 kommentar:

Anonym sa...

>Off topic =) Jag läste att du har Nemi med mobilt bredband inne i datorn. hur installerar man med dell programvara? Jag försöker.. phu. inte lätt..