fredag, juli 04, 2008

Smarta skärmklipp i Windows

Jag väljer till standardformat jpeg.

I Windows Vista kan jag glömma kortvalet 'Print Screen' när jag vill ta en bild av det jag ser på bildskärmen. I stället kan jag använda den smarta inbyggda funktionen Skärmklippverktyget' (Tillbehör/Skärmklippverktyget Accessories/Snipping Tool).

'Skärmklippverktyget' är en inbyggd funktion i Windows Vista som gör det möjligt att ta flera olika slags skärmdumpar. Kortvalet 'Print Screen' erbjuds för all del också i Windows Vista.

I stället för att trycka på kortvalet 'Print Screen' kan jag med 'Skärmklippverktyget' välja att skapa rektangulära klipp. Eller klipp i eget format. Skärmdumparna kan sedan redigeras (putsas) utan att man behöver använda något extraprogram och direkt sparas som png-, gif- eller jpg-bilder.

I Windows XP måste jag i kombination med kortvalet 'Print Screen' normalt använda ett särskilt bildredigeringsprogram vid redigering och deponering av bilder. Ett litet tilläggsprogram kan dock radikalt bättra på skärmklippfunktionen i Windows XP

Gratisprogrammet ScreenPrint32 använder bekanta kortval som 'Print Screen' med eller utan [Alt] för att ta dumpar i Windows XP. Programmet verkar egentligen vara avsett för att enkelt skriva ut skärmdumpar på papper, men det går även att konfigurera till att automatiskt spara ner skärmdumpar på datorns hårdskiva som png-, gif- bmp- eller jpg-bilder.

Jag laddar ner och installerar ScreenPrint32 i XP-datorn Scaleo. Sedan öppnar jag programmets inställningar genom att högerklicka på programmets ikon i systemfältet och väljer Configure. Under Print Options kryssar jag bort 'Enable Printing', och under Save Options kryssar jag för 'Save Captured Area to Disk'.

Jag väljer till standardformat en jpg-bild, och klickar Browse för att leta mig fram till en mapp där jag vill lagra bilderna. Svårare än så är det inte. Nu kan jag använda Print Screen med eller utan [Alt] för att ta automatiska dumpar på fönster respektive skärmar, och få dessa automatiskt sparade som bilder i Windows XP. Jag kan också välja att skapa rektangulära klipp. Eller klipp i eget format.

Uppdatering:

Med gratis tilläggsprogrammet HP Smart Web Printing kan jag välja ut, lagra och organisera text och bild från flera webbsidor för att sedan redigera och skriva ut det precis som det ser ut på skärmen. Jag har kontroll över utskriften och slipper slösa onödiga papper. Programmet fungerar både i Windows Vista och XP - både för webbläsaren Internet Explorer och Mozilla Firefox.

1 kommentar:

Janne sa...

Hejsan
Detta skärmklippverk finns inte med i Vista Basic men nog i de andra versionerna.
Janne