onsdag, juli 30, 2008

3d-bildgoogling med Piclens

Koll på fotoalbum på hårddisken.

Gratis insticksprogrammet Piclens är en trevlig och osedvanligt beroendeframkallande plugin till webbläsaren i Mac OS X eller till webbläsaren i Windows XP och Vista (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Apple Safari).
Tidigare har endast Mac OS X-användare kunnat dra nytta av denna mycket trevliga plugin i webbläsaren Safari.

Apple-känslan är hög i och med 3d-gränssnittet, som låter mig scrolla, klicka och dra genom en lång slideshow. Piclens är imponerande snabbt på det den gör.

Liksom många andra fläktar av stilig Apple-design tycks saknas i Linux, saknas också en Linux-version av insticksprogrammet Piclens i webbläsaren Firefox 3.0 i Ubuntu.

För mig som ständigt letar käll- och bildmaterial, är Piclens värt sina 1.9 MB i guld. Gränssnittet är befriande rent och avskalat, och är helt fokuserat på det man letar efter: bilder. För att nu nämna något negativt om Piclens, så är det att 3d-effekten gör att jag snabbt blir lite trött på att scrolla bilder. Och om något, så saknar jag en storleksangivelse på aktuell bild inom Piclensvyn.

Insticksprogrammet Piclens aktiveras genom att klicka på den lilla pil som dyker upp på miniatyrbilerna på sidorna. Detta får ett stort fönster att lägga sig över hela skärmen, bilden jag väljer att se på laddas in som den primära bilden och alla andra bilder från samma sida lägger sig i en prydlig slideshow. Navigeringen sker lättast med tangentbordets piltangenter, eller genom att klicka direkt på den bild man vill titta på. I överkant på fönstret syns det vilken bildtjänst man använder sig av. Alla paneler döljer sig automatiskt om muspekaren inte hålls över dem, något som gör att jag kan titta på bilderna utan att störas av panelerna.

Piclens gör det enkelt för mig att slösurfa - navigera, studera och uppleva bilder på webben - på ett helt nytt sätt. Bilderna som finns på den sajt jag besöker öppnas i ett eget fönster: i fönstret samlas relaterade bilder. Bilderna ligger uppradade som i ett album, och jag fokuserar på bilder och flyttar mig i sidled med muspekaren. Klickar jag på en bild förstoras den, dubbelklickar jag öppnas bilden i ett bildspel. Ett klick på play och bilderna börjar rulla förbi.

Piclens visar enkelt bilder från Google bildsök, Flickr, Photobucket, Picasa Web Albums och mer därtill. Jag kan vid behov kolla mina fotoalbum på hårddisken. Jag skriver bara in den lokala adressen till bildmappen i webbläsaren så funkar det. Piclens verkar ha vissa problem med stora och många bilder, som på en hårddisk.

Inga kommentarer: