fredag, juli 18, 2008

Ubuntu 8.04 i Windows Vista

Java-pluggarna fungerar inte alls.

Det blir snart tre månader sedan jag fattade att jag inte klarar av att avinstallera Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon i rekommenderad Dual Boot-konfiguration på lotshustruns bärbara XP-dator Amilo. Risken är oacceptabel.

Laddningsmodulen Grub är dock numera konfigurerad i Ubuntus Uppstartshanterare så att Windows XP SP3 startar upp först, automatiskt.

Lotshustrun är lyckligtvis nöjd med arrangemanget.

Vis av misstagen har jag undvikit att installera Linux Ubuntu 8.04 i rekommenderad Dual Boot-konfiguration med Windows Vista SP1 på bärbara Vista-datorn Nemi. Jag är visserligen nyfiken på det inofficiella installationsprogrammet Wubi - för installation av Linux-operativsystemet Ubuntu 8.04 som virtualbox i Windows. Försöka duger.

Wubi godkänner den usb-kopplade externa hårddisken Maxtor OneTouch för installation. Mycket praktiskt. Jag vill inte riskera ett nytt tvångsäktenskap med Linux-operativsystemet Ubuntu. Efter inledande intervju tar Wubi helt hand om nedladdning och installation av Ubuntu 8.04. Och efter omstart av Windows visar sig Dual Boot-laddningsmodulen Grub på bildskärmen. Med Windows Vista automatiskt som första startalternativ. Bra Wubi! Operativsystemet Linux Ubuntu 8.04 startar snällt upp från Maxtor OneTouch. Uppdateringshanteraren bjuder på 20 nya säkerhetsuppdateringar.

Valet av installation på Maxtor OneTouch är dock inte så lyckat. Den usb-kopplade externa hårddisken låter sig inte användas till annat. Den vägrar att montera sig. Detta erbjuder ett utmärkt tillfälle att testa avinstallation. Och Wubi lyckas faktiskt avinstallera Ubuntu inifrån Windows. Bra Wubi! Windows Vista SP1 startar upp normalt - utan kringvägen via laddningsmodulen Grub.

Yr av framgången tar jag en risk jag förmodligen får ångra. Jag låter Wubi ladda ner och installera Linux Ubuntu 8.04 på Vista-datorns interna hårddisk. Med en 15GB reservering. Och nu låter sig externa Maxtor OneTouch snällt monteras. Jag testar Compiz-gränssnittet. Effekten i processorn och grafikkortet räcker med nöd och näppe till. Fönster flyttas med släpande fållar. Musklickar sprider vattenringar.

De dåliga nyheterna är tyvärr mångtaliga. Wubi noterar inte mina Bluetooth-musar. En fast usb-sladdad mus löser provisoriskt problemet. Wubi noterade inte mina trådlösa nätuppkopplingar. Varken Wlan-kort eller 3G-modem. En fast adsl-sladdad nätuppkoppling löser provisoriskt problemet.

Prestandan på Ubuntu 8.04 på virtualdisk är som väntat blygsam. Men inte just långsammare än på Ubuntu 7.10 på lotshustruns fyra år gamla bärbara XP-dator Amilo. Hastigheten i filöverföring däremot halveras mot de normala.

Antivirusprogrammet Avast låter sig inte installeras i Wubi-installerade Ubuntu 8.04 - Avast fungerar i normala Ubuntu 8.04 på stationära XP-datorn Scaleo.

Java-pluggarna i Firefox 3.0 fungerar inte alls. Elisas javabaserade karttjänst fungerar dock i normala Ubuntu 8.04 på stationära XP-datorn Scaleo. Flash-pluggarna fungerar i Youtube-visningar men inte i flash-hantering i ordbehandlaren Buzzword. Buzzword fungerar däremot i normala Ubuntu 8.04 på stationära XP-datorn Scaleo. Svagt Wubi!

Uppdatering:

Screenlets installerar sig snällt via Pakethanteraren Synaptic. En analog klocka och en månadskalender pryder Ubuntu-skrivbordet.

Jag installerar filmuppspelaren VLC Media Player och lägger upp Filmuppspelaren Totem på Xine-gränssnitt. Installationen kompletteras med codec-paketet libdvdcss. Videospelarna visar elegant upp kopieringsskyddade dvd-videofilmer i Wubi-installerade Ubuntu 8.04. Färgerna i filmuppspelningen är minst sagt underliga. Blåare.

Uppdatering:

En blindflygning i programförråden bakom pakethanteraren Synaptic resulterar i att Elisas javabaserade karttjänst börjar fungera. Långsamt. Äventyret för med sig 110 nya säkerhetsuppdateringar i Wubi-installerade Ubuntu 8.04.

Inga kommentarer: