onsdag, oktober 01, 2008

Backup & synkronisering

Vardagliga, personliga datafiler.

Jag använder numera Microsofts gratis synkroniseringsprogram SyncToy. Synctoy används för att synkronisera, skuggkopiera datafiler mellan olika mappar - på min lokala dator eller en annan lokal dator - eller en annan dator i nätverket. Via en näthårddisk eller en portabel usb-minnesenhet.

Synkrona mappar är bra då jag använder flera datorer och vill ha kopior av samma datafiler.

Eller synkrona säkerhetskopior av mina datafiler. Säkerhetskopior på en portabel usb-minnessticka syns bra både i Windows XP och Vista. Och via SyncToy får jag synkrona skuggkopior från usb-minnet på andra datorer.

Min stationära xp-dator Scaleo har ingen inbyggd säkerhetskopieringsfunktion (backup). Inte heller lotshustruns bärbara xp-dator Amilo. Men det har den bärbara vista-datorn Nemi. Windows Vista bjuder på automatisk säkerhetskopiering. Med en automatisk återställningsfunktion. Av datafiler således.

Då är det alltså inte fråga om Windows Systemåterställning, som är en helt annan sak. Datafiler berörs nämligen inte i den funktionen. Det är heller inte fråga om att ta en fullständig spegelkopia av datorns hela hårddisk. Och att sedan använda spegelkopian till att återställa innehållet på hårddisken.

Med backup menar jag säkerhetskopiering av vardagliga, frekventa och personliga datafiler. Som inte går att återställa om det unika originalet förstörs. Som film- och videofiler. Eller musik- och audiofiler. Eller foto- och bildfiler. Eller adress- och dokumentfiler. Eller e-postmeddelanden. Eller bokmärkta Favoriter.

Allt detta går behändigt att säkerhetskopiera, och vid behov återställa - automatiskt - i Windows Vista. Bärbara vista-datorn Nemi har en speciell 10GB säkerhetspartition på hårdskivan för ändamålet. Jag låter dock inte resurskrävande film- och videofiler kopiera sig automatiskt. Det gör jag hellre för hand på den gemensamma nätresursen Maxtor NAS. Med säkerhetskopior på portabla, usb-kopplade Maxtor OneTouch.

Musik- och audio-filer samt foto- och bildfiler är numera koncentrerade till hemmets nöjesdator och får gärna säkerhetskopieras automatiskt. E-posten är globalt online-arkiverad på Gmail. Jag behöver egentligen inte lokala kopior av e-posten på hårdskiva. Men nog av kontaktuppgifterna i adressboken. Bokmärkena är globalt online-arkiverad på Foxmarks. Med lokalt synkroniserade kopior i webbläsaren.

Gratisprogrammet SyncToy gör synkroniserade säkerhetskopior av de dokumentmappar som jag frekvent hanterar och gör ändringar i. Och som jag vill återanvända i andra datorer. Eller tillsammans med portabla programvaror.

Säkerhetskopiering, med möjlighet till återställning, är faktiskt ett nödvändigt ont. Därför är det bra att funktionerna nu finns som automatiska i Windows Vista. Det räcker bra till för de flesta.

Fildelning behöver inte vara så invecklat och mångfacetterat som i mitt fall. Men jag behärskar det - med en rejäl nypa disciplin och systematik.

Uppdatering:

I mitt fall kan automatisk säkerhetskopiering i Windows Vista alternativt köras också på usb-kopplade minnesenheter, som exempelvis 8GB Kingston Flash Drive, eller 750GB Maxtor OneTouch.

Inga kommentarer: