onsdag, oktober 08, 2008

Fenomenalt Desktop Search

Zune kombinerar svart & orange.

Jag använder ganska sällan sökfunktionen i Windows XP. Det beror inte på att den är förskräckligt seg och det tar evigheter att göra en sökning för att hitta vissa filer. Jag bara har inget akut behov av ständiga sökningar av mina filer.

Med Windows Search 4.0 får jag ändå en mycket bättre sökmotor. Programmet hittar det jag letar efter väldigt snabbt genom att indexera mina filer i en databas.

Det trevliga är att själva indexeringen också går mycket snabbt. Jag kommer inte behöva att vänta i evigheter innan det är möjligt att göra kvicka filsökningar.

I Windows Search 4.0 för Windows XP sker sökningen dessutom intuitivt i realtid. Det är inte säkert att jag ens behöver skriva in hela sökargumentet innan resultatet hittas. Sökfältet är dock trist placerat i aktivitetsfältet nederst på skrivbordet.

En nyhet i Windows Vista är det inbyggda sökfältet i Start-menyn (Instant Search). Sökfältet aktiveras automatiskt när jag öppnar Start-menyn. Det gör det enkelt att hitta dokument och program på hårddisken. Sökningen sker givetvis intuitivt i realtid.

Den stora nyheten i Windows Search 4.0 för Windows Vista (och XP) är att sökningar går upp till 30% snabbare och att indexering och sökning nu är möjligt mellan lokala datorer i nätverk. Windows Search 4.0 är rekommenderad uppdatering för Windows Vista men valfri för Windows XP.

Jag ville fräscha upp den trista XP-menyn med en mer Vista-liknande Start-meny, med inbyggt sökfält. Med betaversionen av gratisprogrammet ViStart. Men även om resultatet såg snyggt ut så kändes det inte bra. Integrationen med Windows XP saknades. Sökfunktionen i ViStart gör en separat, överlopps indexering av mina filer. Mycket opraktiskt.

Men Windows XP går att snygga upp, genom nya skal (tema). Jag installerar Microsofts gratis Royale Zune-tema som har inspirerats av deras musikspelare Zune. Det är ett tema som kombinerar färgerna svart och orange, vilket är ett vågat men ändå lyckat grepp.

Inga kommentarer: