onsdag, oktober 15, 2008

Städassistens efter fotofest

Samma nyckelord i flera filer.

Efter varje större fest med digitalkameran tömmer jag gärna kamerans digitalminne med att föra över bilderna till datorn.
Visserligen slipper jag själv namnge varje bild när jag tagit den men det är inte särskilt enkelt att hitta bestämda bilder med kryptiska namn:
'P014001.jpg' eller 'IMG001.jpg'.

För att råda bot på detta skapar jag separata mappar på hårddisken för varje gång jag för över bildfiler från kameran.

Då får jag en någorlunda god ordning eftersom bilderna är i kronologisk ordning. Det gör det naturligtvis enkelt att hitta bilder som är tagna vid samma tillfälle men det blir svårt att använda den inbyggda sökfunktionen i Windows Vista och XP för att hitta bilder på ett visst motiv eller bilder där vissa personer är samlade.

För att göra det enklare att hitta bilder med sökfunktionen lägger jag in ett eller flera nyckelord i bilderna - eller rättare sagt i bildfilens namn. Det låter väl bra? Men hur kul är det egentligen att sitta och högerklicka för varje fil för att byta ut filnamn? Lyckligtvist finns det ett inbyggt sätt, både i Windows Vista (SP1) och Windows XP (SP3). Jag får samma nyckelord på flera bildfiler samtidigt vilket definitivt sparar en hel del tid.

För att lägga till ett eller flera nyckelord i ett filnamn, markerar jag först alla filer som berörs av namnbytet - högerklickar och väljer 'Byt filnamn' (Nimeä uudelleen - Rename File). Markören flyttar sig till seriens första bild och jag skriver in två nyckelord och ett startnummer - till exempel 'Paris_2008 (1).jpg' - med start- och ordningsnumret inom parentes. Mycket praktiskt.

Det går förstås lika bra att göra namnbytet som Batchredigering i Googles gratis fotoassistent Picasa -till exempel 'Paris_2008-1.jpg' - med start- och ordningsnumret efter bindestreck. Jag kan också välja 'Byt filnamn' (Nimeä uudelleen - Rename File) i Windows Fotogalleri i Vista eller i Windows Live Photo Gallery i XP - till exempel 'Paris_2008.jpg' - utan start- och ordningsnummer. Den markerade seriens påföljande filnamn förses automatiskt med löpande ordningsnummer inom parentes. Men inte seriens första bild - alltså.

Uppdatering:

I äldre versioner av Windows kan man med fördel utnyttja till exempel gratisprogrammet File Renamer Basic för byte av namn på flera bildfiler samtidigt.

Inga kommentarer: