fredag, oktober 10, 2008

Sakkunskap i uppslagsverk

Lätt att själv skriva in en artikel.

Oavsett vad jag undrar över är internet en fantastisk källa för information.
I dag struntar jag, som många andra människor, i att köpa upplagsböcker. Jag använder istället sökmotorer som Google för att få koll på mina funderingar. Problemet med Google är att jag ofta får för många träffar och då är det svårt att snabbt hitta rätt.

Träffar på gratis uppslagssajten Wikipedia kommer lyckligtvis högt upp på träfflistans första sida och det gör sökningarna mycket lättare.

På ytan ser det öppna uppslagverket Wikipedia ut som vilket uppslagsverk som helst. Jag skriver in ett sökord, till exempel 'Bourgeois bohemian' (Bobo), och får då läsa en beskrivande text (på engelska) om fenomenet. Nätupplagorna av de kommersiella uppslagsverken, exempelvis Encyclopedia Britannica, fungerar på precis samma sätt.

Under ytan är skillnaden stor. Vanliga uppslagsverk skrivs av experter. De får naturligtvis betalt för att skriva och därför kostar webbtjänsten pengar. Wikipedia däremot är ett amatörprojekt där användarna själva skriver alla texter. Svenska är ett stort språk på Wikipedia. Större än både spanska och ryska. Men jag är naturligtvis inte låst till de svenskspråkiga artiklarna. Det är lätt att byta till de engelskspråkiga artiklarna.

Man skulle tycka att ett uppslagsverk, där vilken som helst surfare fritt kan skriva inlägg och ändringar, skulle resultera i en enda soppa av kontroversiella fakta. Men så har tydligen inte skett i fråga om det öppna uppslagverket Wikipedia. Uppslagsverket har snart över åtta år på nacken och inga egentliga hinder har hittills ställts för vilda tillskapelser eller vrånga uppdateringar av fakta. De engelskspråkiga vetenskapliga artiklarna i Wikipedia är i stort sett lika tillförlitliga som motsvarande artiklar i uppslagsverkens flaggskepp - Encyclopedia Britannica.

Hur man än gör är grundtanken i Wikipedia att det ska vara lätt både att söka efter en text - och att själv skriva in ett nytt inlägg. Om jag vill skriva eller komplettera en artikel klickar jag bara på menyvalet 'redigera'. Wikipedia har många och aktiva användare och en felaktig uppgift rättas snabbt till. Jag tror bestämt jag ska prova på saken.

Inga kommentarer: