onsdag, oktober 22, 2008

Ett liv utan Orb MyCasting

Såja - nu är jag ute och flyger.

Min bärbara Vista-dator Nemi har förvandlats till en gigantisk medieserver. Dagens stora hårddiskar gör att det inte är något problem att få plats med tusentals digitalbilder, musikstycken och videofilmer på en och samma dator.

Saken är att det bara är hemma jag har tillgång till medieserverns hela utbud. På sommarstugan eller på resande fot går det inte att komma åt någonting - globalt online. Jag måste ty mig till en förpreparerad bärbar mediedator - lokalt offline.

Den digitala tv-signalen når inte sommarstugan utan en präktig tv-antenn - eller parabol. Glesbygdens trådlösa 3g-bredband klarar inte av webb-tv.

Orb MyCasting är programmet som löser det här problemet. Vad Orb gör är helt enkelt att låta mig komma åt min mediedator på distans. Med det smarta gratisprogrammet Orb når jag mina bilder, låtar och filmer, oavsett var jag är. Från vilken internetuppkopplad dator som helst i hela världen. Det enda jag behöver är en vanlig webbläsare.

Fast - foton kan jag förstås lätt dela på webben. Musik- och videofiler passar bättre för Orb MyCasting. Och Orb kan inte bara användas för att på distans komma åt filer som ligger på mediedatorns hårddisk. En ännu roligare funktion är att dela med sig av tv-program - live online. Mediedatorn har ett 'tv-kort' som Orb kan styra. På så sätt kan jag sitta på sommarstugan och titta på webben på alla de kanaler som jag har på tv:n hemma. När jag går hemifrån ser jag bara till att mediedatorn är påslagen och uppkopplad på internet.

Såja - nu är jag ute och flyger igen. Tekniskt sett fungerar Orb nog också i min miljö - men - i praktiken har jag inte tillräckligt snabb och stabil internetuppkoppling. Hemmavillan har ett adsl-bredband med 2mbps på inkommande och 512kbps på utgående. Sommarstugan har glesbygdens anspråkslösa 53kbps på trådlöst 3g-nät.

Internetoperatören Elisa ställer sig dessutom ytterst fientligt till server-verksamhet i sitt bredband. Och så är det förstås värt att tänka på säkerheten. Genom att installera Orb sätter jag brandväggen ur spel och gör mediedatorn öppen för intrång. Datorn är visserligen skyddad av inloggning med användarnamn och lösenord. Men det är en ganska dålig säkerhet. Jag tror jag klarar mig bäst utan Orb MyCasting.

Inga kommentarer: