fredag, oktober 24, 2008

Fixa misslyckad avinstallation

Tron fick sig en ordentlig knäck.

En främmande dator är full av överraskningar. Ibland ganska otrevliga dessutom. Entreprenören, guddotterns pappa, kommer dragande med sin bärbara Vista-dator Vaio. Han vill ha en specifikation och en faktura utskriven på papper.

Jag lånar honom en virusskannad usb-minnessticka till mellanlagring av pdf-filer.

Specifikationen är färdigt pdf-fil men fakturen är wps-fil (MS Works). Pappan har inget konverteringprogram på datorn. Jag laddar ner och installerar gratis pdf-skrivaren Pdf995 och konverterar fakturan till pdf-fil. Och så är det bara att köra en virusskanning på filerna innan jag flyttar över usb-minnesstickan till hemdatorn. Men - det finns inget antivirusprogram på pappans Vaio-dator.

En snabbkoll i 'Kontrollpanelen' -> 'Säkerhetscentrum' visar att Norton Internet Security är aktiverad på alla nivåer - antivirus och brandvägg med mera. Dessutom är Windows Firewall och Windows Defender aktiverade. En titt i 'Kontrollpanelen' -> 'Lägg till eller ta bort program' bekräftar att programsviten Norton360 faktiskt är installerad på Vaio-datorn.

Pappan avslöjar nu att han fått hjälp av ett it-proffs för att avinstallera 6-veckors testversionen av Norton360 och i stället installera en hyrversion av F-Secure Internet Security 2008. Något gick snett vid avinstallationen. F-Secure fann rester av Norton, misslyckades med att avinstallera dem och vägrade följaktligen låta sig installeras. Ok, jag försöker avinstallera Norton på nytt. Det lyckas inte, eftersom inga installationsfiler finns kvar på datorn. Så det går faktiskt inte att avinstallera.

Vaio-datorn har levt helt utan virusskjöld flera månader. Jag installerar beta-versionen av Windows Live OneCare Safety Scan for Windows Vista och kör en komplett virusskanning. OneCare kör därutöver ett putsprogram för att frigöra utrymme på hårdskivan och för att tömma windows-registren på allt onödigt. Servicekörningen avslutas med en grundlig defragmentering av hårdskivan. Nattkörningens resultat innehåller dock inga virusvarningar. Micrsosofts månatliga körning med Malicious Software Removal Tool har skött sitt jobb.

It-säkerhetsgurun Per Hellström har kollat in Norton Internet Security 2009. Pappan köper en installations-cd med Norton (59 euro) och jag påbörjar installationen. Det lyckas dock inte. Norton 2009 finner rester av Norton360, misslyckas med att avinstallera dem och vägrar följaktligen låta sig installeras.

Jag laddar ner och installerar gratisprogrammet Revo Uninstaller. Programmet är känt för att kunna fixa strulande avinstalleringar genom att rensa bort registernycklar och gamla filer. Revo hittar både Norton360 och Norton Internet Security 2007. Jag låter Revo Uninstaller avinstallera båda och godkänner kallt alla raderingsförslag av filer och registernycklar. Bägge programmen försvinner från programlistan.

Jag gör ett nytt försök med Norton Internet Security 2009. Norton hittar fortfarande rester men lyckas nu avinstallera allt. Installationen lyckas. Jag uppdaterar program och virusdefinitioner och kör en komplett virusskanning. Körningens resultat innehåller dock inga virusvarningar. Jag skannar pdf-filerna på usb-minnesstickan, utan virusvarningar. Pappan har efter en stund pappersversionerna av specifikation och faktura i handen.

Installationen av Norton Internet Security 2009 inaktiverar automatiskt Windows Firewall och Windows Defender. Så får det bli. Min tro att samma program (Norton) i alla situationer klarar av att avinstallera tidigare rester av samma program i äldre version (Norton) får sig däremot en ordentlig knäck.

Inga kommentarer: