onsdag, oktober 29, 2008

Omställning av digitala klockor

Nu är bildatorn samarbetsvillig.

Omställning av digital klocka kan vara riktigt knoppigt när det vill sig. Bords- och väggklockor med analog urtavla har ett behändigt kugghjul för omställning av klockan. Lätt som en plätt. Bara jag kommer på hur jag ska lossa skyddsskalet.

Jag behöver inte ladda hem något speciellt program för för att hålla koll på klockan i datorn.

Windows synkroniserar automatiskt datorns klocka med jämna mellanrum mot en tidsserver på internet. Omställningen till normaltid går automatiskt.

Omställningen till normaltid är automatisk också i apparaterna i hemmets nöjescentrum. Apparaterna synkroniserar klockorna på det digitala tv-nätet.

Omställningen till normaltid är automatisk också i klockan i grannens bil. Klockan synkroniserar sig på Yle:s radiokanaler. Bilradion ska förstås vara påkopplad för att synkroniseringen ska lyckas. Grannens bilklocka kan inte ställas om manuellt. Men det kan klockan i 8-åriga Berlingo, som jag kör omkring i till vardags.

Processen för omställning av bilklocka i Berlingo är minimalistisk. Men inte särskilt användarvänlig. Processen styrs av två knoppar, den vänstra styr normalt trippmätaren, den högra styr vid behov panelljuset. För att ställa om klockan ska båda knopparna hållas intryckta i elva sekunder. Då timtalet blinkar bläddrar jag framåt med panelljusknoppen. Då jag är nöjd trycker jag in trippmätarknoppen (OK). När sedan minuterna blinkar bläddrar jag igen framåt med panelljusknoppen. Och då jag är nöjd trycker jag in trippmätarknoppen (OK). Lätt som en plätt.

Till saken hör att blädderfunktionen med panelljusknoppen bara lyckas framåt. Och någon repeat-funktion står heller inte till buds. Omställning till sommartid är lätt. Omställning av timmar till normaltid tarvar 23 separata tryckningar. Om minuterna släpar i klockan är korrigeringen lätt. Om klockan däremot går förut så tarvar minutkorrigeringen 58-59 separata tryckningar. Håligheten i fingertoppen brukar hålla sig högst två dygn.

Den minimalistiska processen kräver dock ett alldeles speciellt förspel. För jag överhuvudtaget kan börja ställa om klockan med knopparna måste jag förbereda bildatorn i Berlingo på mina avsikter. Det går till så, att jag slår på strömmen och startar motorn. Sedan släcker jag motorn och slår av strömmen. Och så slår jag på strömmen igen utan att starta motorn. Nu är bildatorn samarbetsvillig.

Den ultimata dvd-/vhs-combospelaren är i sig inte så värst knoppig att ställa om till normaltid. Den har däremot ett personligt problem med strömavbrott. Strömavbrott i Esbo glesbygden är inte alls ovanliga. Combospelaren nollställer klockan och i/o-kanalen varje gång. Inställning av klocka och kanal går därför med inövad rutin.

Jag hinner tyvärr till nästa gång glömma förspelet för omställning av bilklocka i Berlingo. Det kan gott gå en timme innan jag kommer på kombinationen i förspelet. Men efter det är det lätt som en plätt. Om än ganska omständligt.

Inga kommentarer: